כוכב נולד
הרעיון שלי
תמנה סוסנקו, מורה לגאוגרפיה בבית הספר המשותף חוף הכרמל, לימדה את תלמידיה על מערכת השמש, באמצעות היישומון 'מסע במערכת השמש' המוצג במרחב הפדגוגי לשימושם של המורים. התלמידים נדרשו לבצע אחת משימות החקר שמציע היישומון - 'מחזור חייו של כוכב' - בה התבקשו להציג בדרך יצירתית את השלבים המרכזיים במהלך חייו המחזורי של כל כוכב.
התלמידות אור לין, יולי ברנט, נעמי שרפשטיין הפגינו יצירתיות יוצאת דופן והכינו סרטון אנימציה בשיטת 'הנפשת לוח לבן' (whiteboard animation): ציור של איורים על גבי לוח מחיק והנפשתם בהילוך מהיר בתוספת אפקטים, סאונד וקריינות.
בסרטון הדגימו התלמידות בצורה ויזואלית כיצד הכוכבים, בדיוק כמו בני האדם – נולדים, מזדקנים ולבסוף מתים.
באמצעות הציורים שקרמו עור וגידים הצליחו התלמידות להסביר באופן בהיר וברור את תהליך מחזור חייו של כל כוכב: לידתו מתוך קריסה של ענן מולקולרי (ערפילית) ומחלקיקי מימן והליום שמתגבשים יחד, התקיימותו בחלל בעזרת גז המימן שבתוכו, וסיום חייו כאשר גז המימן שבתוכו נגמר כולו. עוד הסבירו התלמידות בסרטון מהי 'סופרנובה' (פיצוץ אדיר); מה יקרה לשמש כשייגמר לה ה'דלק' להמשיך לבעור (היא תסיים את חייה, תיהפך לענק אדום ולבסוף לננס לבן); אימתי זה יקרה (בעוד כ-5 מיליארד שנים); האם תגיע השמש לכדור הארץ שלנו (כנראה שכן) ומה יקרה לכדור הארץ לאחר קריסתה (על פי ההערכות הוא יסיים את חייו עוד קודם לכן) .
אין ספק שמדובר בלמידה בדרך חווייתית ומקורית במיוחד. התלמידות חקרו את הנושא ורכשו ידע תיאורטי לגביו, אך לא הסתפקו בכך והציגו את המידע בצורה חזותית ומעניינת. מרתק לראות כיצד המילים הופכות לאיורים בתנועה בסרטון שמעורר סקרנות ומצית את הדמיון, והכי חשוב- נחרט לאורך זמן בזכרון.
מאיתנו, צוות המרחב הפדגוגי, קיבל הסרטון כוכבי לכת (מתוך עשרה כמובן!)