דלג אל

אקלים כדור הארץ

אקלים כדור הארץ

אקלים הוא אוסף של מאפיינים מטאורולוגיים, בעיקר טמפרטורות ומשקעים, הקובעים את מזג האוויר באזור גיאוגרפי מסוים לאורך זמן. הבנת האקלים כוללת מספר תחומים עיקריים:

  1. קביעת האזור האקלימי: נעשית באמצעות נתונים ממפות אקלים עולמיות או אזוריות.
  2. מאפייני האקלים: כוללים חמישה נתונים עיקריים: - טמפרטורת המקסימום (בקיץ) - טמפרטורת המינימום (בחורף) - משרע הטמפרטורה (ההפרש בין המקסימום למינימום) - כמות המשקעים השנתית - עונת המשקעים
  3. גורמי האקלים: מה משפיע על האקלים באזור מסוים

כדור הארץ מחולק לאזורים אקלימיים שונים, מהקטבים ועד קו המשווה, כולל אזורים קרים מאוד, ממוזגים, וחמים. סוגי האקלים העיקריים כוללים:
- אקלים טרופי: חם ולח כל השנה, משקעים רבים
- אקלים מדברי: יבש מאוד, פחות מ-200 מ"מ גשם בשנה
- אקלים ממוזג: כולל אקלים ים תיכוני, עם קיץ חם וחורף קריר
- אקלים ממוזג קריר עד קר: חורף קר ומושלג, קיץ נעים
- אקלים קוטבי: קר מאוד כל השנה
- אקלים הרים רמים: קר מאוד, עם שלג רב

גורמי האקלים העיקריים הם:

  1. מדבר ב"צל גשם": אזורים מוקפים הרים עם מעט משקעים
  2. מרחק מהים: משפיע על לחות ומשרע טמפרטורות
  3. קו רוחב: משפיע על עוצמת קרינת השמש
  4. גובה טופוגרפי: ככל שעולים, הטמפרטורה יורדת
  5. זרמי ים: משפיעים על טמפרטורה ומשקעים באזורי חוף
  6. רצועות המדבריות העולמיות: אזורים יבשים בין קווי רוחב מסוימים

כלים חשובים לניתוח אקלימי כוללים:
- קלימוגרף: תרשים המציג משקעים וטמפרטורות לאורך השנה
- מפות שונות: משקעים, אזורי אקלים, זרמי ים, וטמפרטורות

האקלים משפיע משמעותית על פעילות אנושית:
- חקלאות: סוגי גידולים ושיטות עיבוד
- תפרוסת אוכלוסייה: צפיפות גבוהה יותר באזורים נוחים אקלימית
- תיירות: משיכת תיירים לאזורים חמים או לאתרי סקי
- סיכונים: נזקי מזג אוויר קיצוני, השפעות על תחבורה

הבנת האקלים חיונית לתכנון ארוך טווח בתחומים רבים, מחקלאות ועד תכנון עירוני, ומהווה בסיס להבנת השינויים האקלימיים הגלובליים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

תוכנית לימודים

תוכנית לימודים

ניתוח תופעות יסוד במרחב (י'-י"ב)

כדור הארץ והסביבה (י'-י"ב)

גיאוגרפיה פיזית (ח')

הנושא "אקלים כדור הארץ" מופיע ביחידות לימוד שונות ובהקשרים רבים. הצגת תוכנית הלימודים כאן מאפשרת לקשור בין תוכני העמוד בפורטל לבין דרישת תוכנית הלימודים בנושאים המרכזיים בלבד, אך לא מן הנמנע שיש צורך לקשור את הנושא "אקלים כדור הארץ" לנושאים נוספים בתוכנית הלימודים.

אקלים ומזג אוויר
אקלים ומזג אוויר
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

תורת האקלים היא מדע העוסק במשתנים אטמוספריים כגון טמפרטורה, משקעים, לחות ורוחות לאורך תקופת זמן ממושכת (לפחות 30 שנים). במדע זה מחושבים ערכים סטטיסטים שונים (ממוצע, חציון, מינימום, מקסימום וכד') למרכיבי האקלים המאפשרים להבחין בין סוגי אקלים שונים בעולם ו/או לבחון אם חל בהם שינוי לאורך הזמן.
מזג אוויר לעומת זאת, מתאר את התנאים המטאורולוגיים והאטמוספריים במקום נתון ובזמן נתון (יום, חודש, שנה). מזג האוויר מתייחס לתנאים יומיומיים של טמפרטורה, משקעים, כיוון הרוח ועוצמתה וכדומה.
יחידה זו עוסקת בגורמי האקלים וסוגי האקלים, במזג האוויר וביחסי הגומלין של האדם עם האקלים ומזג האוויר.

שינוי אקלים - מהתחממות להקצנה
שינוי אקלים - מהתחממות להקצנה
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

היחידה עוסקת בהרחבה בקשר בין פעילות האדם להשפעותיו על האקלים: בגורמים לעלייה בטמפרטורה, בעלייה במגמה של הקצנת תופעות מזג אוויר וכיצד תהליכים אלה מתבטאים ברמה העולמית וב‏רמה המקומית בישראל. השיעור האחרון ביחידה עוסק בדרכי ההיערכות וההתמודדות.

חזרה לראש הדף

שיעורים מצולמים

לצד ההקלטות אפשר למצוא את מצגות השיעורים
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

רעידות אדמה
רעידת אדמה, או רעש אדמה, היא תופעת טבע גאולוגית הנגרמת עקב נדידת היבשות ומתאפיינת בתנודה של פני הקרקע. באזורי יישוב עלול להיגרם בעטייה נזק בנפש וברכוש.
מערכת המים בישראל
מקורות משק המים הישראלי נחלקים למקורות טבעיים: הכינרת, אקוויפר החוף ואקוויפר ההר, ולמקורות מלאכותיים: התפלת מי ים וטיהור שפכים
כלכלת ישראל (חט"ב)
אחוז המועסקים במגזרי הכלכלה בישראל: חקלאות -מגזר ראשוני פחות מ 2%, תעשייה -מגזר שניוני כ- 22%, שירותים -מגזר שלישוני מעל 75%
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.