פרויקט הגמר הוא עבודה בהיקף של 5 יחידות לימוד. מטרת הפרויקט היא ניסוח מודל עבודה לקבלת החלטה, כלומר לתת למקבלי החלטות אפשרות לקבל החלטות על בסיס תמונת המצב שנבנתה באנליזת הנתונים.
מודל קבלת החלטות כולל יתרונות, חסרונות, השפעות לטווח קצר וארוך של כיווני פעולה אפשריים. מודל קבלת ההחלטה נבנה בתהליך מקצועי וייחודי כפי שמתואר במסמך.
בפרויקט זה התלמידים מתנסים באסטרטגיות חקר באופן פרטני או בזוגות. התלמידים נדרשים להתמקד בשאלת מחקר אנליטית, המעוררת בהם סקרנות, תוך שימוש בכל המיומנויות שנלמדו במסגרת המקצוע המוביל
של המגמה: שאילת שאלות, איתור מידע, איסוף מידע, מיפוי ומיזוג טקסטים, עריכת השוואה, ניתוח נתונים תוך שימוש בכלי מחקר וניתוח, הערכת המידע, הסקת מסקנות, הצגת הנתונים ועוד.
את המיומנויות והאסטרטגיות שרכש התלמיד במהלך לימודיו הוא מביא לידי ביטוי בפרויקט בחקר נושא שחשוב לו ומעניין אותו.
הנחלה ותרגול של אסטרטגיות ומיומנויות אלה לתלמיד חיוניים.
נקודת ההנחה של העבודה היא שהבוחן שמגיע לבחון ושקורא את העבודה הוא הלקוח.
לכן התלמיד חייב ללמוד ולהכיר את הלקוח באמצעות חקר של הלקוח או המתחרים או השוק, בעזרת מקורות מידע איכותיים מגוונים.
במהלך כתיבת הפרויקט התלמיד מתנסה במיומנויות מגוונות של חשיבה מסדר גבוה, כגון יישום, סינתזה, אנליזה והערכה, שנלמדו במסגרת המקצוע המוביל של המגמה.
מיומנויות אלו חיוניות לתלמיד כדי שיהיה מסוגל להתמודד בצורה מושכלת בידע הרב העומד לרשותו במאה ה-21.
בתהליך זה של פרויקט החקר נוצרים קשר ודיאלוג מסוג שונה בין התלמיד למורה.
העבודה מול כל תלמיד היא יחידנית ופרטנית. המורה, המשמש מנטור לתלמיד, עוקב אחר התקדמותו בהכנת הפרויקט ומנחה אותו.
רצוי ואף מומלץ להשתמש בכלי AI לצורך הכנת הפרויקט תוך נימוק ההחלטות, תהליך העבודה עם הכלי ותרומתו לפרויקט.