מדיה ופרסום: התמחות ברדיו ופודקאסטים-3110
חזרהעל ההתמחות
התמחות בהפקות רדיו ומסלול הסכתים (פודקאסט)
- שיפור כושר הביטוי האישי – בשפה המדוברת ובשפה הכתובה
- חיזוק הדימוי העצמי
- היכולת לתפקד בעבודת צוות
- חיזוק הקשר של התלמיד עם הקהילה, עם הורים ועם מורים
- יתר אינטגרציה בין בתי ספר חילוניים, דתיים וערביים
- הגברת הסובלנות והכבוד לאחר
- העמקת החינוך לערכים ולדמוקרטיה
- תקן ציוד מומלץ להתמחות ברדיו ופודקאקסט, מעודכן לתשפ"ה
הערות חשובות ביותר:
- החל משנה"ל תשפ"ד אוחדו מרכיבי ההערכה של פרויקטי הגמר במסלול פודקאסט ומאגזין רדיו על פי ההנחיות המפמ"ר שפורסמו באתר המגמה.
- תפקיד שיווק ברשתות יהיה חלק אינטגראלי ממטלות הנדרשות בפרויקט יחידני או בצוות של שניים בפרויקט של 5 יח"ל.
- מאז פירוקה של 'רשות השידור' טרם גובש פתרון כולל ומוסכם להסדרת התשלום בגין חומרים המחוייבים בתשלום על פי חוק קנין רוחני. על כן כל תחנה המשדרת במסגרת פרויקט הרדיו החינוכי חייבת להסדיר בעצמה, את התשלום בגין השמעת חומרים המחוייבים בתשלום על פי חוק. תחנה שלא תסדיר מראש את התשלום כנדרש בחוק ואשר תמשיך לשדר תכנים אלה, עלולה להיתבע ל ידי הגורמים המייצגים את בעלי הזכויות. אשר על כן, ההנחייה החוזרת ונשנת שהועברה אל כל התחנות המשדרות ע"י הפיקוח במהלך כשנתיים, כולל באמצעות פרסום ההנחייה באתר המגמה, שרירה וקיימת והיא חד משמעתית: לא לשדר בשום מקרה חומרים אלה, עד לפרסום הודעה מטעם הפיקוח המקצועי המסיר מגבלה זו ומאשר קיומו של הסכם בעניין זה עם כל הגורמים.
בעקבות הנחייתנו לפרסום תכנים הקשורים לפרוייקטי הגמר והעלאתם לרשתות החברתיות, להלן קישור לטופס המסדיר את אישורם של ההורים בנדון.
בקשו מכל רכז לוודא החתמת ההורים.
כמו כן יש לוודא החתמתם של הדמויות המרכזיות בפרוייקטי הגמר על נכונתם לפרסום התכנים ברשתות. במקרה שמדובר בקטינים יש לדאוג להחתמתם של ההורים .הטפסים הללו יצורפו לתיק ההפקה. יש להבהיר לרכזים שלא יבחן פרוייקט גמר ללא הימצאותם של אישורים אלה בנוסף לאישורים נוספים כמפורט המתווה פרויקטי הגמר ובהם שימוש הוגן בקניין רוחני.
הנחיות לבגרות
- סדר הפעולות להיבחנות פרויקט גמר במקצוע ההתמחות
-
היתרונות רבים למסלול הסכתי רדיו: הידוק הקשר עם תכני הלימוד במקצוע 'תקשורת וחברה', מתן ביטוי לתחומי העניין והסקרנות של הלומדים, הימנעות מצורך תשלום זכויות לקנין רוחני בהעדר צורך לשימוש בתכנים שהשימוש בהם מוגבל. ראו הרחבה במסמך הנפרד בנושא.
הפיקוח חוזר ומנחה את תחנות הרדיו שחל איסור חוקי לשדר תכנים המחייבים תשלום בגין זכויות שימוש בקניין רוחני. עד כה טרם נחתם הסכם עם חמשת הגורמים המייצגים את בעלי הקניין הרוחני ועל כן יש להימנע מהשמעת תכנים אלה, אלא אם כן הסדירה הבעלות על תחנת הרדיו החינוכי את השימוש החוקי בתכנים אלה.
הפרויקט נועד להציג את המיומנויות, הידע והניסיון שצבר התלמיד במהלך 3 שנות לימודיו במגמת מדיה ופרסום, בהבנת המדיום הרדיופוני בכל הקשור בעבודה העיתונאית, בהבנת חשיבותו של המדיום בקידום הערכים הדמוקרטיים ובראשם:
חופש הביטוי, זכות הציבור לדעת, חופש העיתונות, סובלנות לדעות סותרות, החובה לעקוב מקרוב אחר פעולות מוסדות השלטון וההכרח להיות מעורבים ומעורבים כדי לשנות ולעצב את הסביבה הקרובה על פי התפיסות הדמוקרטיות והערכים האישיים, תוך שמירה וקיום חוקי המדינה.
הפרויקט יביא לידי ביטוי ממשי ומלא את אוריינות המדיה והאוריינות האזרחית שרכש התלמיד במסגרת לימודי המקצוע "תקשורת וחברה".
הפרויקט יביא לידי ביטוי את היכולות המקצועיות בתחום השידור הרדיופוני בכל הקשור במיומנויות הגשה, עריכה, עריכת מוסיקה, הפקה ושידור בפלטפורמות חברתיות (דוגמת פייסבוק) וכישורים טכניים נוספים הקשורים בשידור רדיופוני.
איכות הפרויקט צריכה לעמוד באיכות שידור של תחנות שידור ציבוריות, הן בהיבט התכני והן בהיבט הטכני.
מרכיבי הערכה
החל משנה"ל תשפ"ד יהיו מרכיבי הערכת פרויקט הגמר של הבוחן בדיווח למרב"ד כדלקמן:
- מרכיב 1 אישי: פרויקטון 10%
- מרכיב 2 אישי: המשכיות פרויקטון לפרויקט גמר עד 15%
- מרכיב 3 אישי: תיק הפקה אישי וספר פרויקט 20%
- מרכיב 4 אישי: ניהול קמפיין 5%
- מרכיב 5 קבוצתי: פרויקט הגמר 30%
- מרכיב 6 אישי: הגנה על הפרויקט בפני הבוחן (שאלות רוחב הנוגעות להבנת התלמיד את הנושאים שנלמדו בהקשר לפרויקט הגמר) 20%