מדיה ופרסום: התמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל-3120

חזרה
חזרה לראש הדף

אודות ההתמחות עיתונות ופרסום בדיגיטל

האני מאמין בהוראת ובלימוד 'תקשורת וחברה' למורה ולתלמיד

בהתמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל, התלמידים יוזמים, יוצרים ומפיקים קמפיינים דיגיטליים בנושאים חברתיים המעסיקים אותם ובהם הם מעוניינים להשפיע ולייצר אימפקט – שינוי לטובה.

תלמידי ותלמידות המגמה לומדים בהתמחות זו, המשלבת את העיסוקים בעיתונאות ובפרסומאות, כתיבת, יצירת והפקת תכנים רבים באמצעים מגוונים ככתבות כתובות, כתבות וידאו, פודקאסט, פרסומות, כתבות יח"צ ועוד... אותם הם משווקים ומפיצים ברשתות החברתיות הדיגיטליות.

כל פרויקט גמר הוא קמפיין חברתי בנושא, תחום שחשוב לצוות של תלמידים לקדם ולהעלות למודעות כדי לגרום בו לאימפקט. במרכז כל קמפיין עומד אתר אינטרנט אותו הם בונים ומעצבים ברוח הקמפיין ואליו מועלים תכנים מגוונים בעלי אופי עיתונאי ופרסומי, אשר עוברים גם התאמה והפצה במדיה החברתית הדיגיטלית בהתאם לקהל היעד של הקמפיין.

אחד הערכים המרכזיים של המגמה מכוון, להניע את התלמיד להגדיר לעצמו את תפיסת עולמו החברתי, הערכי והפוליטי ומשם להניעו לשינוי המציאות בהתאם לעמדותיו תוך כיבוד כללי השיח הדמוקרטי, גילוי סובלנות לדעות מנוגדות, ולהגדרות מגדריות ואתניות, הבנת החשיבות של המדיה כאמצעי קריטי להבטחת שלטון הנשען על יסודות דמוקרטיים איתנים. ערך זה מתבטא בין היתר בערך חשוב ביותר: אקטיביזם חברתי.

ההבחנה שהייתה קיימת במשך למעלה מעשרים שנים בעולם אנלוגי בין שתי התמחויות, בין עולם הפרסום והשיווק לבין עולם העיתונות, הולך ומטשטש. עולם המדיה במיוחד בהקשר לפעילות ברשתות החברתיות, הוא מרחב שבו 'חיים' תלמידנו ובו מתבצעת עיקר הפעילות של המדיה. נתון זה מחייב התאמת תפיסת ההפעלה של שתי ההתמחויות ביצירת ליבה משותפת של ידע תיאורטי ומעשי להתנהלות בעולם המדיה ולצורך יצירת טקסטים תקשורתיים בעלי משמעות ואפקטיביות. זאת גם ברקע מדיניות המשרד המבקש לאחד ולקדם שתו"פ בתוך המגמות ובניהן.

מתוך הבנה כי ההתמחות בפרסום ויח״צ בדיגיטל וההתמחות בעיתונאות בדיגיטל, מדברות על עולמות משיקים, הנדרשים לאותו הידע ולאותן המיומנויות, הכישורים והאוריינויות, ומכוונות לאותה מטרה של חינוך לביקורתיות ואקטיביזם חברתי. ומתוך הבנה שמטרת ההתמחויות הללו היא לא להכשיר מקצועית את בוגרינו להיות עיתונאים וגם לא פרסומאים, אלא בוגרים השולטים בשפת התקשורת, במאפייניה ובאמצעים האפקטיביים כדי לקדם את עמדותיהם למעורבות ולשינויי חברתי, איחדנו את שתי ההתמחויות לתלמיד כיתות י"א בתשפ"ג, וייצרנו דגשים שונים להוראה וללמידה בי"א ובי"ב שיביאו את התלמידים לתוצר סופי אחיד של אתר אינטרנטי המרכז קמפיין תקשורתי בנושא חברתי, הכולל ידע ומיומנויות של פרוסומאי ושל עיתונאי.
בהתמחות זו יבואו לידי ביטוי מלא והדוק, הידע והתובנות הנרכשות בזירות המקצוע 'תקשורת וחברה', הכוללות את אוריינות המדיה והאוריינות האזרחית.

מטרתנו בהתמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל לקדם ולשפר את מיומנויות התלמידים ואת כישוריהם העיתונאיים כעיתונאים עצמאים, אקטיביסטים וכאנשי פרסום שידעו לייצר קמפיין חברתי ולקדם בעזרתו את האג׳נדה החברתית שלהם כאזרחים תבוניים, מודעים במדינה דמוקרטית. הלימודים בהתמחות זו מכוונים להקנות להם כלים עיונים ומעשיים, מיומנויות ונקודות מבט ביקורתיות ואחריות לאופן פרסום מידע ברבים על מכלול ההיבטים. יישום אוריינות ביקורת מדיה ואקטיביזם חברתי בפלטפורמות הדיגיטליות, בהן צורך ומפיץ הנוער את המידע, הוא מנשמת אפה של התמחות זו!

אחת הדרישות המהותיות בהתמחות, היא הדרישה והצורך לעיסוק שוטף וסדיר בסיקור, בדיווח, בדיון ובהתייחסות ביקורתית, אם כי מאוזנת בדעות מגוונות, למה שהוא חדש ומעניין בתחום שאותו בחר התלמיד לסקר. חשוב מאוד להקפיד שהנושא או התחום אותו יבחרו התלמידים בכל קבוצה, לפרויקט הגמר שלהם יהיה מספיק רחב שיאפשר לתלמיד למצוא בו עניין וסקרנות במהלך השנתיים (י"א-י"ב), כך שיהיה בעל מוטיבציה להמשיך לעדכן ולהתעדכן בהתפתחויות בתחום שבחר באופן שוטף ולפעול באופן אקטיבי לקידומו למודעות או להביא בו לשינוי חיובי. אנו רואים חשיבות בכך שהתלמידים יהיו פעילים ויעברו תהליך מעמיק, משמעותי ובעל ערך של שנתיים ולא יתייחסו לעבודתם רק ״כמטלת בגרות״.

מטרתנו היא כי תלמידי ההתמחות בפרסום ועיתונאות בדיגיטל, יתחברו לעבודה העיתונאית והפרסומאית, כאזרחים איכפתיים המעוניינים לתרום לחברה ולסביבה. לכן אנו רואים חשיבות רבה לכך שבפרויקט הגמר יהיה דגש לכתבות תחקיר שמטרתן היא חשיפה של מידע בעל חשיבות ועניין לציבור. אשר על כן חובת כל המורים לוודא שערך זה בא לידי ביטוי בולט בפרויקט הגמר ושהחומרים הכלולים בו הם תוצאה של פעילות "בשטח" ולא בין כותלי ביה"ס (אלא אם כן ביה״ס הוא רלוונטי לנושא).

תלמידות המגמה לומדים בהתמחות זו, המשלבת את העיסוקים בעיתונאות ובפרסומאות, כתיבת, יצירת והפקת תכנים רבים באמצעים מגוונים ככתבות כתובות, כתבות וידאו, פודקאסט, פרסומות, כתבות יח"צ ועוד. אותם הם משווקים ומפיצים ברשתות החברתיות הדיגיטליות.

כל פרויקט גמר הוא קמפיין חברתי בנושא ותחום שחשוב לצוות של תלמידים לקדם ולהעלות למודעות כדי לגרום בו לאימפקט. במרכז כל קמפיין עומד אתר אינטרנט אותו הם בונים ומעצבים ברוח הקמפיין ואליו מועלים תכנים מגוונים בעלי אופי עיתונאי ופרסומי, אשר עוברים גם התאמה והפצה במדיה החברתית הדיגיטלית בהתאם לקהל היעד של הקמפיין.

נעניק לתלמידנו מודעות, כלים, ומיומנויות להעלאת מגזין חברתי הכולל קמפיין חברתי בעל מסר אחיד, ברור ומדויק, שתחילתו בעבודת חקר תאורטי הכוללת סקירת הקיים בספרות המקצועית (מאמרים, מחקרים, דוחות, ועוד), סקירת ייצוג הנושא במדיה ובטקסטים תקשורתיים, סקירת המתרחש בארץ ובעולם בתחום, ובסקר שוק מעמיק ומדויק הכולל בתוכו שאלות שבסופן ניתן להגיע למסקנות ותובנות שיבואו לידי ביטוי בפרויקט הגמר גם בכתבות וגם להסקת תובנה פרסומית לקמפיין. התלמידים יפיקו ויובילו קמפיינים חברתיים בדיגיטל, תוך מעורבות חברתית, פעילות אקטיביסטית, אפשרות לשיתופי פעולה עם עמותות וארגונים רלוונטיים, וכתבות תחקיר ויח״צ שיעלו נושאים לסדר היום באתר הקמפיין החברתי.

"אני לבדי לא יכולה לשנות את העולם, אך אני יכולה להשליך אבן על פני המים כדי ליצור אדוות רבות" האם תרזה, פעילה הומניטרית.
בעקבות הנחייתנו לפרסום תכנים הקשורים לפרוייקטי הגמר והעלאתם לרשתות החברתיות, להלן קישור לטופס המסדיר את אישורם של ההורים בנדון.
אבקש מכל רכז לוודא החתמת ההורים. 

כמו כן יש לוודא החתמתם של הדמויות המרכזיות בפרוייקטי הגמר על נכונתם לפרסום התכנים ברשתות. במקרה שמדובר בקטינים יש לדאוג להחתמתם של ההורים. הטפסים הללו יצורפו לתיק ההפקה. יש להבהיר לרכזים שלא יבחן פרוייקט גמר ללא הימצאותם של אישורים אלה בנוסף לאישורים נוספים כמפורט המתווה פרויקטי הגמר ובהם שימוש הוגן בקניין רוחני.

חזרה לראש הדף

מרכיבי הערכה

חלוקת המרכיבים​: 100% ציון בחינה מחולק באופן הבא:
30% – ציון קבוצתי משותף
70% – ציון אישי

החל משנה"ל תשפ"ד יהיו מרכיבי הערכת פרויקט הגמר של הבוחן בדיווח למרב"ד כדלקמן:

  • מרכיב 1 אישי: ציון פרויקטון 10%
  • מרכיב 2 אישי: תיק הפקה 20%
  • מרכיב 3 קבוצתי: פרויקט גמר 35%
  • מרכיב 4 אישי: הגנה על הפרויקט בפני הבוחן (שאלות רוחב הנוגעות להבנת התלמיד את הנושאים שנלמדו בהקשר לפרויקט הגמר) 35%

החל משנה"ל תשפ"ד יהיו מרכיבי הערכת פרויקט הגמר של הבוחן בדיווח למרב"ד כדלקמן:

  • מרכיב 1 אישי: פרויקטון 10%
  • מרכיב 2 אישי: המשכיות פרויקטון לפרויקט גמר עד 15%
  • מרכיב 3 אישי: תיק הפקה אישי וספר פרויקט 20%
  • מרכיב 4 אישי: ניהול קמפיין 5%
  • מרכיב 5 קבוצתי: פרויקט הגמר 30%
  • מרכיב 6 אישי: הגנה על הפרויקט בפני הבוחן (שאלות רוחב הנוגעות להבנת התלמיד את הנושאים שנלמדו בהקשר לפרויקט הגמר) 20%
חזרה לראש הדף

מתווה והנחיות פרויקט הגמר

על כל רכז מגמה ומורה בהתמחות לקרא בעיון את דרישות ומתווה פרויקט הגמר ולעמוד בהן במלואם.

בחלק זה התלמידים יביעו את הצהרת הכוונות שלהם ויבנו תכנית ליישומה בפועל.

אנו רואים חשיבות גדולה בתכנון מקדים של תהליך עבודה סדור ופרקטי למען הצלחת הפרויקט ברמה האופרטיבית (אופן העבודה של התלמידים - הצבת מטרה ויעדים ובניית תוכנית להגשמתם) וברמת האפקטיביות שלו כקמפיין משמעותי, שיופץ ויביא לתועלת ממשית עבור קהל היעד, על ידי הגשמת היעדים שהציבו התלמידים, כבר בשלב זה.

  1. התלמידים יגדירו את הקו המוביל של הקמפיין (פרויקט גמר) שלהם, משלב בחירת הרעיון והרציונל לבחירתו, גיבוש האג'נדה של הצוות, המסר של הקמפיין, פירוט הנושאים בהם יעסקו, למי מיועד הקמפיין (קהל היעד) ולאיזה אימפקט (השפעה, פעולה חיובית) הם רוצים להביא בנושא, בתחום וכיצד יגרמו לכך לקרות.
  2. טופס זה ימולא פעמיים. פעם ראשונה בכיתה י"א לאחר ביצוע תחקיר מעמיק וסקר שוק קבוצתיים. המידע שיאסף בתחקיר ובסקר השוק יהווה בסיס לכתיבת המסמך ״המורה יש לי רעיון״ יקנה גם למורה וגם לתלמידים מתווה ברור של נושא הפרויקטון, פרויקט הגמר, האג'נדה, החזון ויעדים מהם יגזרו את דרכי הפעולה והלו״ז לביצוע. בשלב הראשון בי"א יוגש הטופס למורה ולרכז המגמה כדי שיאשרו אותו עד ל 30.01 ויוכלו בהתאם לבחון את ביצועי התלמידים בכל צוות ואת העמידה שלהם בזמנים. בשלב השני בראשית י"ב ימולא טופס זה פעם נוספת כולל סעיף 6 הכולל משוב ותובנות שגיבשו בהמשך לעבודתם ביא׳ על הפרויקטון וכיצד יממשו ויישמו את המסקנות שנגזרו מהתובנות הללו בפרויקט הגמר בי"ב.

טופס זה ישלח לאישור הפיקוח עד 15.11 בכיתה יב', רק אם מדובר בפרויקט של 5 יח"ל.

תיק הפרויקט יכתב לכל אורך תהליך העבודה על הפרויקטון ופרויקט הגמר הממשיך אותו (במשך שנתיים)

בחודש דצמבר של יב' על כל רכז מגמה להזמין בוחן ולהעלות את טופס "ספר הפרויקט" לשילובית,
כדי שהבוחן יוכל לעקוב אחר תהליך העבודה של התלמידים בצוותים השונים.

אולי תתעניינו גם ב...

מכללות
עושים תקשורת, טכנולוגיות תקשורת - מכללות
התפיסה החינוכית בהוראת מקצועות המדיה
עושים תקשורת - התפיסה החינוכית בהוראת מקצועות המדיה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!