> מערכת הובלה מתווכת בין הסביבה החיצונית לסביבה הפנימית של הגוף, מקשרת בין חלקי הגוף ומאפשרת מעבר חומרים ביניהם.
> חריגות מהמצב ההומאוסטטי אפשר לאבחן באמצעות בדיקות שונות.
בגופו של יצור רב תאי מרבית התאים אינם נמצאים במגע ישיר עם הסביבה החיצונית, אינם יכולים לקלוט ממנה חומרים ולא לפלוט אליה פסולת. לכן מערכת ההובלה הכרחית בגופם של יצורים רב תאיים ובכללם האדם. מערכת ההובלה היא מערכת זרימה ותיווך המקשרת בין מערכות הגוף ומאפשרת מעבר חומרים ביניהם ומעבר חומרים מהסביבה החיצונית אל הסביבה הפנימית.
מערכת כלי הדם מורכבת ממשאבה ומרשת צינורות שבהם הדם מובל. רקמת הדם כוללת פלזמה, תאי דם אדומים, תאי דם לבנים וטסיות דם. הסביבה הפנימית בגוף נשמרת יציבה בגבולות מסוימים – הומאוסטזיס. בתנאי סביבה קיצוניים ובמצבי מחלה תיתכן חריגה ממצב זה שאפשר לאבחן אותה בבדיקות שונות.
ביחידת הוראה זו נלמד על חשיבות של הובלת חמצן בדם ועל הגורמים המשפיעים עליה. היחידה מתחילה בהצגת התופעה של מחלה מסוימת הקשורה לתאי הדם. בהמשך התלמידים נחשפים למבנה תאי הדם האדומים ולחשיבות הקשר בין מבנה תאי הדם האדומים ותפקודם ובין תפקוד מערכת ההובלה כולה. כמו כן יקשרו התלמידים בין כמות תאי הדם האדומים לבין יכולת ההובלה של החמצן בדם.
> מערכת ההובלה (16-14 שעות)
מערכת זרימה ותיווך המקשרת בין מערכות שונות
לב – מיקום, התאמה בין מבנה לתפקוד
כלי הדם – סוגים, התאמה בין מבנה לתפקוד
רקמת הדם – הרכב ותפקוד
הובלת חמצן בדם: קישור להמוגלובין שבתאי דם אדומים
הובלת CO2 בדם: תגובה עם המים בפלזמה, המסה בפלזמה, קישור להמוגלובין
הובלת חומרים
הסעת חום
קרישת הדם כמנגנון למניעת איבוד דם
הגנה: תאי דם לבנים
> ויסות קצב הלב
ויסות זרימת הדם לאיברי גוף שונים
תגובה לגבהים, ויסות ייצור תאי דם אדומים
בדיקת דם
ויסות טמפרטורת הגוף – מנגנונים פיזיולוגיים ומנגנונים התנהגותיים
בדיקת טמפרטורת הגוף
> אבי העורקים, ורידים, ורידי הריאה, חדר, טסיות דם (לוחיות דם), כלי דם כליליים, נוזל הדם (פלזמה), נימים, עורקים, עלייה, תאי דם אדומים, תאי דם לבנים. טסיות דם/לוחיות דם, פיברין, פיברינוגן. דופק, לחץ דם (דיאסטולי וסיסטולי), מחזור דם גדול, מחזור דם קטן, פעימת לב. ברזל, המוגלובין.
> אדרנלין, נפח פעימה, קוצב לב, קצב לב, תפוקת לב אריתרופויטין, קצב לב גלוקוז, המוגלובין, כולסטרול, ספירת דם, הזעה, הומיותרמי/אנדותרמי, הסעת חום, קצב חילוף חומרים (מטבוליזם), כלי דם היקפיים, קוטר כלי דם, רעידות
> חשוב להדגיש כי מעבר חומרים מתרחש בין הנימים לנוזל הבין-תאי ולתאי הגוף.
יש להתייחס למידת הקישור הגבוהה של החמצן להמוגלובין בסביבה עשירה בחמצן ולמידת הקישור הנמוכה בסביבה דלה בחמצן.
אין צורך ללמד עקומת דיסוציאציה.
קרישת דם היא תהליך רב שלבי שמתחיל בשחרור חומר מהטסיות הפגועות ומסתיים בהפיכת חומר מסיס (פיברינוגן) לחומר לא מסיס (פיברין). אין צורך להכיר את שלבי הביניים של התהליך.
פירוט והרחבה על תפקוד הדם בהגנה על הגוף מופיע בנושא מערכת ההגנה.
> חשוב שהתלמידים יבינו את עקרון הוויסות של זרימת הדם במצבי פעילות שונים. אין צורך להסביר את מנגנוני הוויסות.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.