חקלאות היא אחת הדוגמאות הבולטות של התערבות האדם בטבע כדי לענות על צרכיה הבסיסיים של החברה האנושית דוגמת מזון ולבוש, כמו גם על מגוון צרכים ודרישות של חברת השפע כגון טיפוח נוי וגידול חיות מחמד. חקלאות מאפיינת אזורים לא עירוניים, והיא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על עיצוב הסביבה ואורח החיים באזורים אלה (נוף כפרי, שטחים פתוחים וריאות ירוקות), אם כי גם על אזורים עירוניים (צמחי בית, גינות נוי ופרקים ציבוריים).
מקצוע מדעי החקלאות רב תחומי במהותו שכן משולבים בו היבטים של מדע, טכנולוגיה, כלכלה, סביבה וחברה.
תוכנית הלימודים שואפת להקנות לתלמידים ידע, מיומנויות מעשיות ומיומנויות חשיבה ואוריינות מסוגים שונים, מתוך התבססות על ההיבטים הייחודיים של מפעל אנושי זה.
תוכנית הלימודים בחקלאות ולימודי הסביבה ביסודי
חזרההתפיסה הרעיונית
- הבניית ידע רב תחומי בתחומים המאפיינים את החקלאות המודרנית: מדעים, טכנולוגיה וסביבה.
- הבנת החשיבות והקשר של החקלאות לחיי היום-יום.
- פיתוח מיומנויות: (א) מיומנויות הקשורות לעבודה המעשית במשק חקלאי; (ב) מיומנויות של חשיבה מסדר גבוה וכישורים מֵטָא-קוגניטיביים; (ג) מיומנויות של טיפול במידע.
- העצמה ערכית של הלומד: (א) פיתוח יחס חיובי לחקלאות ולעבודה חקלאית כאל פעילות אנושית עתירת ידע; (ב) טיפוח אחריות אישית וחברתית, אכפתיות ומעורבות פעילה של הלומד להקטנת ההשפעות השליליות על הסביבה בעקבות פעולות חקלאיות ואחרות של האדם; (ג) פיתוח תחושת שייכות לסביבה ויחס חיובי לאתרי נוף ולמורשת; (ד) יצירת עניין והתלהבות אצל הלומדים כדי לעודד אותם להמשך לימוד המקצוע בעתיד.
- התלמידים ילמדו מושגים ועקרונות בתחומי החקלאות והסביבה.
- התלמידים ילמדו על ההיבטים החקלאיים והאקולוגיים של התערבות האדם בסביבה.
- התלמידים יתוודעו אל מושגים הקשורים להיבטים כלכליים של חקלאות.
- התלמידים יבחנו דוגמאות של שימוש בעקרונות ביולוגיים לפתרון בעיות חקלאיות וסביבתיות.
- התלמידים יתוודעו אל טבע הארץ, נופיה ובעלי החיים והצמחים שבה.
- לבית הספר הממלכתי דתי: א. התלמידים ילמדו על הקשר שבין חקלאות ומצוות התלויות בארץ. ב. התלמידים יכירו את יחסה של היהדות לשמירה על הסביבה.
- התלמידים יְפתחו גישה אסתטית לסביבה.
- התלמידים יְפתחו עמדות חיוביות לשמירת הטבע, לטיפוח הסביבה ולגידול צמחים ובעלי חיים.
- התלמידים יְפתחו עמדות חיוביות כלפי ערך העבודה.
- התלמידים יגלו אחריות וגישה חיובית לרשות הרבים.
- התלמידים יגלו נכונות ויכולת עבודת צוות.
- התלמידים יגלו רגישות לבעיות בטיחות.
- לבית הספר הממלכתי דתי: התלמידים יְפתחו את אמונתם בבורא עולם מתוך התרשמות מן הבריאה ומן ההלכות הקשורות בשמירתה.
דרכי למידה הוראה והערכה (הל"ה)
הסביבה הלימודית
הסביבה הלימודית
הלמידה תתבסס על שילוב שתי סביבות למידה עיקריות: סביבת הלימוד העיונית (הכיתה והמעבדה) וסביבת ההתנסות המעשית אשר תעמוד במרכז תהלכי הלמידה-הוראה-הערכה, החווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה או התחליף בבתי ספר: בגינה הלימודית, בשטחי הנוי, בבית הצמיחה, בפינת בעלי החיים.
החווה לחינוך חקלאי ואיכות הסביבה
החווה לחינוך חקלאי ואיכות הסביבה
החווה היא מרכז לימודי להוראת החקלאות ולימודי הסביבה במסגרת תוכנית הלימודים. אל החווה מגיעים תלמידי בתי הספר מהסביבה. הצוות החינוכי מורכב ממורים לחקלאות המתמחים בהיבטים מסוימים של ענפי החקלאות ואיכות הסביבה.
בחווה מגוון של ציוד טכנולוגי חקלאי, אמצעי גידול מקצועיים וכיתות לימוד. כל אלו מאפשרים לתלמידים מגוון של פעולות בענפי החקלאות השונים.
הבניית הידע
הבניית הידע
הוראת המקצוע מדעי החקלאות תיעשה בגישה קונסטרוקטיביסטית שבה הלומד פעיל ומבנה את הידע שלו בתהליך הלמידה. הוראה בדרך זו יכולה להיעשות במגוון שיטות כמו דיון וניתוח של מצבים חקלאיים, עבודה ולימוד בקבוצות, ביצוע פרויקטים כמו עבודות חקר, בניית מוצרים, התנסות מעשית בעבודה חקלאית ועוד. על פי תפיסות אלו, תפקיד המורה נוסף על הצגה ותיווך של הידע החדש כולל גם ובעיקר חשיפת הידע הקודם, זימון אירועים המאפשרים הבניה של ידע, הבאת הלומדים למודעות לתהליכי חשיבה ולמידה שחוו (תהליכי רפלקציה), הנחיה, מיקוד, עידוד ועוד.
התנסויות מעשיות (Hands on Activities)
התנסויות מעשיות (Hands on Activities)
החוות לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה או גינות הירק והנוי ישמשו מרכז למידה ויזמנו לתלמידים הקשר מוחשי ומשמעותי ללמידת מושגים ועקרונות מתוך נושאי הלימוד בתוכנית הלימודים. ההתנסות המעשית תלוּוה בתהליכי הוראה-למידה בנושאים החיוניים לשם הבנתה.
סביבות מתוקשבות
סביבות מתוקשבות
סביבת למידה מתוקשבת תשולב בתהליכי הוראה-למידה מתוך שיתוף בין סביבות חוץ כיתתיות (המשק) לבין חדר הכיתה.
הערכה
הערכה
דרכי ההערכה הן פועל יוצא של דרכי ההוראה והלמידה. כיום מקובלות דרכי הערכה מגוונות המלוות במשוב מתמיד ובדיאלוג בין התלמידים למורים. מומלץ לאמץ את הגישה האיכותית בהערכה של ביצוע פרויקטים (עבודת החקר ופתרון בעיות), כשהיא חלק מתהליך הלמידה.