בבית הספר היסודי ניסויי תומר בבאר-שבע התגייס צוות המורים המסור למשימה הלאומית. הצוות הבין היטב את צורך השעה ליישם לאלתר את מערך הלמידה מרחוק ועמד על חשיבות התקשורת עם התלמידים ועם משפחותיהם.
זום, זום, זום: "תפסת מרובה, לא תפסת"
במפגשי ההנהלה והצוות ב-zoom דנו באתגר הניצב בפניהם, בחשיבות התקשורת הבין-אישית עם התלמידים ובבניית מערך למידה משמעותי וגמיש מרחוק. הצוות נערך לתוכניות שבועיות שכללו מגוון משימות שהתמקדו בעיקר במקצועות הליבה ובמשימות הפגה. עלה הצורך במינון מידתי בשל ההצפה במידע ומתוך הבנה ש'תפסת מרובה – לא תפסת'.
בשבועות אלו העשירו המורים את ארגז הכלים הטכנולוגי ומצאו עצמם עוברים תהליך פיתוח מקצועי של לומדים עצמאיים. המורים נחשפו למגוון רחב של אתרי תוכן, לשיעורים שהופצו באולפנים ולהדרכות מקוונות מטעם משרד החינוך. כל אלו סייעו בידם להנחות את התלמידים מרחוק באמצעות ה-zoom, כלי שימושי מאוד ויעיל.
בשבועיים האחרונים רכשו המורות יותר ביטחון וגילו מיומנות בניהול מערך הלמידה מרחוק. התקיימו יותר מפגשי למידה בקבוצות דיפרנציאליות, מה שנראה יעיל במיוחד.
ניכרה התלהבות בצוות ובקרב התלמידים, אלו שיתפו פעולה והפגינו יצירתיות.
צו השעה – גיוס ההורים
קהילת ההורים הייתה שותפה לכל המהלכים בשקיפות מלאה. נוסף על איגרות שנשלחו להורים בכל שבוע והתקשורת השוטפת בין ההורים למחנכות, נפגשתי לפני חג הפסח ב-zoom עם קהילת ההורים, התלמידים והצוות בכמה סבבים למטרות האלה:
1. שיתוף על אודות מהלכים בבית הספר הנוגעים ללמידה מרחוק
2. גיוס ההורים למהלך הלמידה מרחוק ומתן במה לשאלותיהם ולשאלות התלמידים
טקסי זיכרון מכובדים נערכו בשיתוף כל באי בית הספר – הצוות, ההורים והתלמידים. ההיערכות נעשתה מרחוק מתוך תכנון מוקפד, גיוס שותפים, צילום ועריכה טכנית.
טקסי הזיכרון נערכו במטרה לכבד את מעמד ימי הזיכרון:
טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה
נוסף על כך, כדי להעלות את המורל של הצוות ושל התלמידים הוכנו סרטונים, ואלו חיממו את לב האנשים וחיזקו את תחושת השייכות.
עם הפנים לתקווה
ברכת המנהלת לצוות לחג הפסח
לא הכול ורוד. בתהליך זה נתקלנו באתגרים לא מעטים שנצטרך להתמודד איתם, בפרט צמצום פערים. עם זאת אפשר בהחלט להצביע על הצלחות בזכות ההתנסות המשמעותית שחווינו.
מה תרם להצלחה?
- תקשורת בין-אישית עם התלמידים וקשר עם המשפחות – הצוות הקפיד על תקשורת מגוונת עם התלמידים. אחת לשלושה ימים לפחות התקיימו שיחות טלפון נוסף על התקשורת המקוונת. כמו כן נוצר קשר שוטף עם ההורים כדי לגייסם לתמיכה במערך הלמידה הגמיש.
- זמינות ותמיכה – זמינות מלאה של המורות לאורך היום כדי לתת תמיכה רגשית, מורלית ולימודית.
- מתכונת למידה ייחודית:
- גמישות – מערך למידה גמיש המאפשר לתלמיד בחירה של המשימות וסדר יום גמיש שהתלמיד אחראי לו, בתמיכת המורה, וגיוס המשפחה לתמיכה במערך.
- למידה דיפרנציאלית – הנחיה והכוונה דיפרנציאלית בעיקר דרך ה-zoom. בכיתות א' נעשתה ההדרכה גם באמצעות סרטוני הדרכה של המורות. המעקב אחר תהליך רכישת הקריאה של התלמידים נעשה באמצעות סרטונים שצילמו הורי התלמידים ובהם נראו התלמידים קוראים ספרים וטקסטים שונים. המורות ציינו שהלמידה יעילה יותר בקבוצות.
- יום למידה יוטגוגי – במערכת השבועית שולב יום למידה יוטגוגי פתוח ובו בחרו התלמידים את נושא הלמידה ואת דרך ייצוג הידע. למידה זו תומכת בתחושת המסוגלות והאוטונומיה ומגבירה מוטיבציה אצל התלמידים. דוגמה לתוצר.
- שילוב למידה ערכית למען הקהילה – בכל שבוע נתבקשו התלמידים לבחור משימה ערכית למען המשפחה או הקהילה בימי קורונה, מתוך החשיבות שאנו מייחסים לעשייה למען הזולת.
- יומני תלמידים לסיכום יום הלמידה – התבוננות רפלקטיבית של התלמיד על יום הלמידה וסיכום היום מנקודת מבטו ביומן אישי.
- משוב – התלמידים בחרו תוצרים למשוב המורה. נוסף על כך ניתנה לתלמידים במה בכיתה הווירטואלית להצגת תוצרים בפני חבריהם ובפני המורה ולקבלת משוב מהם.
- תמיכה בצוות – תמיכת המנהלת בתחושת השייכות, המסוגלות והאוטונומיה של הצוות.
ציטוטים מפי מורות על חוויית הלמידה מרחוק
חני פדלון, מורת השילוב:
"נדרשתי לחשב מסלול מחדש ולחשוב מחוץ לקופסה, לגלות יצירתיות ולעבור ללמידה מרחוק, כזו שתהיה איכותית ומשמעותית ללומד. תהליך ההסתגלות שלי, ההתארגנות וההיערכות החדשה דרשו ממני זמן רב יותר. עם זאת אני חשה מסופקת מעצם העובדה שהייתי משמעותית לרבים מתלמידיי בימים אלה. הרגשתי שמנהלת בית הספר משדרת לצוות תמיכה במסוגלות שלהם, נותנת אמון וסומכת עלינו שנצליח ונהיה משמעותיים בעבור תלמידינו. תחושת השייכות התחזקה אצלי בימים אלה, היה שיתוף ניכר ברשתות החברתיות ובתחושה שכולנו באותה הסירה ונעבור את זה יחד".
איטה רוחם, מחנכת כיתה ד':
"הייתה דאגה אמיתית האחת לשנייה בצוות, שיתופי פעולה ועזרה הדדית. הרחוק קירב אותנו... חששתי מאוד לשלומם של הילדים והמשפחות; מבזבוז של זמן בשל חוסר הוודאות; חששתי לא לעמוד בציפיות ההוראה מרחוק; איך לתת מענים מגוונים וגם לאלה שאין בבתיהם מחשבים; איך לעודד ולשמר מוטיבציה כבימים כתיקונם; חששתי מפערים לימודיים. ועם זאת, התקופה מאוד תמכה בתחושת השייכות, המסוגלות והאוטונומיה שלי כמורה. למדתי כיצד לנהל כיתה מרחוק ולעשות דברים שעד כה לא נדרשתי להם. הבנתי שאם צריך ואם רוצים – אז בהחלט מסוגלים. הקפדתי על רלוונטיות, מידתיות ולעשות את המיטב... חשוב לעודד תלמידים שמשתפים פעולה בכל רמת ביצוע, לגלות אמפתיה כלפי תלמידים שיש להם קשיים ולחפש אלטרנטיבות. חשוב להיות רלוונטיים, להתגמש בנוגע לכמות ולאיכות של הביצועים ולזמן למידה יוטגוגית גם מרחוק".
ורד אבוטבול, מחנכת כיתה א':
"גיליתי שאני מסוגלת להתמודד עם הטכנולוגיה בכלים שלא היו מוכרים לי. התנסות והכנה מוקדמת יצרו אצלי תחושת ביטחון ומסוגלות שאני יכולה להתמודד... הילדים גילו סקרנות ורצון ללמוד, מה שהניע אותי לחפש עוד דרכים מעניינות ומגוונות ללמידה".
אורית אלמליח, סגנית ומורה לשפה:
"נהניתי מאופן הלמידה ומיציתי אותה ככל יכולתי. הקפדנו לשלב עקרונות הכוונה עצמית על פי תפיסתנו ולמידה יוטגוגית. התלמידים למדו בהנאה. התרשמתי מתלמידים שמסוגלים לקבל אחריות ללמידה בנושאים שמעניינים אותם".
שירן פרץ, מחנכת כיתה ב':
"היה לי קשה שמערך הלמידה מרחוק נמשך לאורך היום כולו ודרש ממני זמינות עד השעות המאוחרות. ועם זאת אני מרגישה שהצלחתי 'לשחות' היטב ולקיים מערך למידה מרחוק משמעותי. מערך זה כלל תוכנית שבועית, תקשורת שוטפת עם הילדים וההורים, הנחיית שיעורים מקוונים, מתן משובים לתוצרי למידה ומענים לתלמידים העובדים בתוכנית אישית. גיליתי שאני מסוגלת ללמד מרחוק ולצאת מגבולות הכיתה. התקשורת עם התלמידים ב-zoom חשובה והגבירה את המוטיבציה ללמידה".
קרין מלכה, מחנכת כיתה ד' חנ"מ ורכזת תקשוב:
"למדתי על עצמי שמה שלא הורג מחשל. התגברתי על הקשיים והאמנתי בעצמי ובמסוגלות שלי להתמודד עם האתגר גם עם תלמידי החינוך המיוחד. נתתי מענים מגוונים לתלמידיי באמצעות שיעורים מסונכרנים ולא מסונכרנים. המוטיבציה שלי הייתה גבוהה מאוד. נוסף על מענים לתלמידי הכיתה נתתי גם מענים לצוות המורים – שיתפתי במגוון חומרים וסייעתי בנוגע לשימוש בכלים הדיגיטליים. הרגשתי מועצמת מאוד".
חנית קורץ, מחנכת כיתה ו':
"הלמידה היוטגוגית זימנה יצירתיות ובחירות מעניינות מאוד מצד התלמידים. הם בחרו לחקור נושאים שעניינו אותם ושיתפו חבריהם במפגש ה-zoom הכיתתי. תלמידים סיפרו על ענפי ספורט שונים, על המכונית הראשונה, על 'קוקו שאנל' – האישה ששינתה את ההיסטוריה, על נגיף קורונה ועוד.
התרגשתי גם משיתוף התלמידים במשימות שעשו למען הזולת. לדוגמה: תלמידה תיארה שעזרה לאימה בניקיונות לפסח; תלמידה אחרת עזרה לאחיה הלומד בכיתה א' לתרגל קריאה; תלמיד הקליט קטע נגינה ושלח לסבתו. מרגש..."
יפה לוי, מורה למדעים:
"יצרנו ניסוי מדעי באמצעות מפגש zoom וזה התנהל נפלא. התלמידים שיתפו פעולה בהנאה רבה. ריגש אותי לראות את ההתלהבות ואת הניצוץ בעיניהם. הרגשתי שמה שאני מזמנת בשיעור, הכלים, הבחירות, רלוונטי ובעל ערך בעבורם. המשוב שלהם היה בעבורי מעין ברכת דרך".
מנהלת: אילנית בר-טוב