בסמינר נוות ישראל בירושלים נעשתה הלמידה מרחוק במרחב הקולי כולל הוראה, למידה והערכה בד בבד עם יישום המטרות שנקבעו במהלך השגרה.
רכזת התקשוב רחל זעפרני מספרת: מתוך בחירה ושמירה על עקרונות ערכי המגזר אנו נמנעים משימוש ברשת המקוונת ובוחרים שלא לחשוף את תלמידותינו אליה. לשם כך השתמשנו במרחב הקולי ובערכות למידה מותאמות שהכנו במיוחד לליווי ולהנחיה במרחב הקולי.
מטרות על
- מערכת לימודים חופפת למערכת בימי שגרה
- שמירת תחושת הביטחון והיציבות של התלמידות
- התמודדות עם אתגרים שעולים וצפים במהלך המשבר
- קשר אישי בין מורה לתלמידה
- כדי להשיג את המרב בדרך למידה חלופית זו הוגדרו ויושמו כמה עקרונות מנחים:
- התאמת תוכני הלימוד לכל התלמידות ברמות השונות
- דגש על משוב
- שמירה על אווירה לימודית וחווייתית
- מערכת הלמידה התנהלה על פי המערכת המוכרת והידועה לתלמידות מימי השגרה. משך החלק הפרונטלי כרבע שעה, והשאר חזרה וביצוע משימות ומטלות בונות הבנה.
- הושם דגש על פיתוח מיומנות של לומד עצמאי והפעלת מערכת ביקורת עצמית על הלמידה בעזרת תמיכה מבחוץ של המורה ומערכת בקרה דיגיטלית טלפונית מתקדמת.
- בכל בוקר חיכו לתלמידה במרחב הקולי של כיתתה שיעורים במתכונת המערכת המוכרת לה בשגרה. הייתה הקפדה על שיעורים בהירים וממוקדים ובסיומם ניתנו משימות שונות במרחב הביתי.
אחריות ללמידה מיטבית ולביצוע מטלות
תפקיד התלמידה
התלמידה אחראית להיכנס לכיתה בכל יום, לשמוע את השיעורים, לבצע את המטלות ולדווח על עשייתן במרחב הקולי. מקצת מהמטלות מוגבלות בזמן.
על כל פעולה שנעשתה – כגון האזנה לשיעור, דיווח על ביצוע מטלה, היבחנות, השארת הודעה למורה וכדומה – קיבלה התלמידה נקודות מייד. היא יכלה לשמוע על כך בכל זמן נתון באזור האישי שלה במערכת, וכך התאפשרו מעקב אישי והערכה של מצבה היחסי בשקיפות.
תפקיד המורה
המורה אחראית לוודא שהתלמידות מתפקדות ולומדות בעזרת מעקב אחרי הנוכחות בשיעורים, בדיקת המשובים וביצוע המשימות. כמו כן תפקידה לאתר בעת הצורך תלמידות הזקוקות לעזרה ולסיוע או לתמיכה מיוחדת.
נוסף על השיעורים וההדרכות שחיכו לתלמידה בכל בוקר בחדר הכיתה ובהקבצות – שיבצנו במערכת מפגשים כיתתיים בחדרי ועידה ובהם לובנו נושאים שלא הובנו, נעשתה פעילות כיתתית ושיח חברתי.
כמו כן יצרנו שלוחה מיוחדת שהוקדשה לפעילות חברתית ענפה כדי לשמר את ההווי המיוחד של הסמינר ולאפשר הקניית ערכים בדרכים עקיפות. בשלוחה החברתית יש הרצאות בענייני השעה ואקטואליה מטובי המרצים, קטעי הומור וחוויה, סדנאות, חידונים ופעילויות חברתיות מן הבית פנימה.
אומנם למידה בדרך זו נולדה מתוך האילוץ וההכרח אך ודאי שגם בעת החזרה לשגרה נאמץ לעצמנו את יתרונותיה ונדאג לשלבה בכיתה.