דלג אל

מבוא לאנרגייה מתחדשת

לקטלוג הקורסים
תחום דעת:
הנדסה
סוג הקורס:
MOOC
מוכר לבגרות:
לא
שפה:
עברית
שכבות גיל:
ז, ח, ט, י
פלטפורמה:
coursera
משך הקורס:
7 שבועות
פותח ע"י:
Tel Aviv University
הערה: על המורה ללמוד את הקורס How2MOOC לפרטים נוספים

תיאור הקורס

מבוא לאנרגייה מתחדשת
מרצה: Professor Avi Kribus, Ph.D., School of Mechanical Engineering Faculty of Engineering

השימוש בדלק לסוגיו הוא התשתית שעליה מבוססים החיים המודרניים.

כבר יותר ממאה שנה אנו משתמשים בדלקים מאובנים שנאצרו בבטן האדמה – נפט, גז טבעי ופחם – כדי להניע את גלגלי עולמנו: תעשייה מתקדמת, תחבורה מהירה, בתים נוחים ועוד.

בקורס זה ננסה לבחון חלופות אפשריות לדלקים המאובנים הגורמים נזק לא מבוטל לסביבתנו ולבריאותנו.

נתאר את המחקר המדעי האינטנסיבי המתקיים בתחום, ונציג מגוון טכנולוגיות מתקדמות להפקת אנרגייה נקייה ממקורות טבעיים ומתחדשים – כמו השמש, הרוח והמים – מקורות המצויים בשפע, אינם מזהמים ואינם מתכלים.

קורס המבוא לאנרגייה מתחדשת ייפתח בשאלות הבסיס של תחום האנרגייה: מהם צורכי האנרגייה של האנושות כיום, ואילו משאבים עומדים לרשותה? אילו תהליכים אנו מכירים לאיסוף, המרה וניצול של מקורות אנרגייה? מהן הבעיות שנוצרות עקב השימוש הנוכחי במקורות אנרגייה מאובנים? ואיזה שינוי נדרש במדיניות האנרגייה ובמשק האנרגייה של החברה המודרנית?

מכאן נעבור לתיאור הסוגים העיקריים של אנרגייה מתחדשת – מקורות אנרגייה טבעיים, זמינים ובלתי מתכלים, שאינם גורמים נזק סביבתי, ועשויים להחליף את הדלקים המאובנים. נדבר על אנרגיית השמש, אנרגיית הרוח, אנרגיית המים וביו-אנרגייה; ננתח את הטכנולוגיות הקיימות כבר היום לניצול המקורות הללו לצורכי האדם; נציג כלים בסיסיים לחישוב יעילות ההמרה של כל טכנולוגיה וכמויות האנרגייה שאפשר להפיק באמצעותה; ונביא דרכים להערכת הכדאיות הכלכלית של כל אחת מהשיטות.

בד בבד נדון בקשיים ובאתגרים הממתינים עדיין לפתרון, ונשאל מה יש לעשות כדי שהאנרגיות המתחדשות ייושמו בקנה מידה רחב – בתעשייה, בתחבורה ובכל תחומי חיינו. נבחן מגוון טכנולוגיות מתקדמות להפקת אנרגייה ממקורות נקיים; נסביר מדוע עדיין אינן תופסות את מקומם של הדלקים המאובנים; ונציג כיווני מחקר עכשוויים ופיתוחים חדשניים שמשפרים ומייעלים בלא הרף את השיטות הקיימות במטרה להבטיח לכולנו עתיד בר-קיימא.

אולי תתעניינו גם ב...

נפילתה ותקומתה של ירושלים
חורבן הבית הראשון בירושלים וגלות בבל היו אסון נורא שפקד את העם היהודי. מה באמת קרה באותה תקופה חשוכה והרת גורל וכיצד מתוך האפר עלו הזדמנויות חדשות?
"להבין צמחים – חלק א: צמח – מה הוא יודע?"
כיצד הצמחים חווים את העולם? האם צמחים רואים, שומעים ומריחים? מתוך הדגשת המחקר הביולוגי העדכני, נבחן את חייהם הפנימיים של הצמחים, ונגלה שיש לנו הרבה יותר במשו...
חכה, פיתיון ודגים: גישות לחינוך החשיבה – ערבית صنَّارة الصّيد، الطُّعم والأسماك: نُهُج لتربية التفكير
ينظّم هذا المساق الأدبيات الغنيّة في التربية للتفكير وهو تيار ذو تأثير تربويّ كبير، فهو يقوم على تقسيم هذه الأدبيّات إلى ثلاثة نُهُج: نهج المهارات ونهج الميو...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.