חלופות בהערכה
חזרהקהל יעד: מורים ותלמידים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה
מה?
המורה מקים סביבת למידה דיגיטלית עבור תלמידיו ליישום חלופות בהערכה (30%).
המערכת מציעה תבניות לסביבות למידה דיגיטליות מסוג: חקר, PBL (למידה מבוססת פרויקטים), תלקיט, מטלת ביצוע, מטלת ביצוע בשפה הערבית.
למה?
הסביבה הדיגיטלית:
- עשירה במדיה, אינטראקטיבית וגמישה ומאפשרת התאמה לצרכים
- מפשטת תהליכי למידה שיתופיים
- משלבת מערכת לניהול למידה (LMS): משוב, תמיכה, הנחיה ומעקב אחר תהליכי למידה
- כוללת הכוונה ליצירת מגוון תוצרים דיגיטליים: אפליקציה, משחק דיגיטלי, תערוכה וירטואלית, בלוג, סרטון, אתר אינטרנט, מציאות רבודה, קומיקס ועוד
איך?
ניתן להקים מרחב מלווה מקצוע בכל אחת משלוש הסביבות:
- Moodle משרד החינוך
- לסרטוני הדרכה על פתיחת מרחב למידה עם קבוצת לימוד או באמצעות טופס
- גוגל קלאסרום
- מייקרוסופט 365
חומרי הדרכה
שאלות ותשובות
החל משנת הלימודים תשע"ח במסגרת רפורמת בחינות הבגרות (70%/30%) מוצע ליישום מגוון חלופות בהערכה. כדי להקל את יישומן של החלופות השונות פותחה סביבה דיגיטלית גנרית שמטרתה מתן הנחיה ותמיכה למורים בתהליך זה. כל מורה בכל אחד מתחומי הדעת יוכל להתאימה למטרותיו ולצורכי תלמידיו.
ההחלטה על יישום חלופה מסוימת נתונה בידי הצוות החינוכי של בית הספר על פי שיקוליו הפדגוגיים ולפי מטרות המקצוע.
עליך ליישם במסגרת רפורמת בחינות הבגרות (70%/30%) חלופה בהערכה. הסביבות המוצעות תומכות ביישומן של חלופות נפוצות וכוללות תכנים וכלים רבים בעבורך ובעבור התלמידים. הסביבה המקוונת כוללת הכוונה לשילוב התקשוב בתהליכי ההוראה והלמידה. אתה מוזמן לתכנן את תהליכי ההל"ה (הוראה-למידה-הערכה) לפי שיקול דעתך המקצועי וללוות את התלמידים על פי ההנחיות המצויות בסביבה כדי לתת מענה לצורכי התלמידים.
1. מוקד תמיכה בהפעלת המוודל בטלפון: 6552* בימים א-ה: 07:30-22:00
לתמיכה בשפה העברית הקישו 1, אח"כ הקישו 2 (לעובדי הוראה) ואח"כ הקישו 1 (לתמיכה במערכות תפעוליות).
2. לצפייה בסרטוני הדרכה
3. לפורום התמיכה למורים בלבד
סביבה זו עשירה במדיה, אינטראקטיבית וגמישה. כמו כן היא מאפשרת למורה עצמאות והתאמת החלופות לצורכי תלמידיו. הסביבה פותחה בפלטפורמת Moodle האינטרנטית וכוללת מערכת לניהול למידה מתוקשבת (LMS) המאפשרת הנחיה, משוב ומעקב אחר תהליכי הלמידה של התלמידים בכל רגע נתון.
הסביבה שפותחה על פלטפורמת Moodle של משרד החינוך כוללת שני אזורים: למורה ולתלמיד. במרחב למורה מידע מגוון על החלופה, אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית, מידע בנושא תפקודי הלומד, אסטרטגיות חשיבה ואסטרטגיות למידה. המידע מונגש באמצעות מדריכים מקוונים, סרטונים ומצגות.
במרחב התלמידים מפורטים שלבי המתודה לפי כל אחת מן החלופות בהערכה (בכל שלב קיימות הנחיות, משימות, כלים, עצות וסרטונים המדגימים הכנת מגוון תוצרים).
- הסביבה הדיגיטלית תוכננה כך שתאפשר תקשורת בין מורים ותלמידים ובין התלמידים לבין עצמם.
- הסביבה הדיגיטלית הופכת את יישום תהליכי הלמידה השיתופיים ליעילים יותר.
- בסביבה הדיגיטלית הייעודית מוצגות הנחיות להפקת מגוון תוצרים דיגיטליים: אפליקציה, משחק דיגיטלי, תערוכה וירטואלית, בלוג, סרטון, אתר אינטרנט, מציאות רבודה, קומיקס ועוד.
אפשר לצפות בסביבה באמצעות כל סוגי אמצעי הקצה כגון מחשב וטאבלט ובעוד מערכות הפעלה.
סביבות חלופות בהערכה במערכת Moodle של משרד החינוך עומדות בדרישות אבטחת מידע קפדניות מאחר שהן חלק מתשתיות הענן של משרד החינוך ומאוחסנות בחוות השרתים של משרד החינוך. במסגרת האבטחה הַכּניסה אליהן מחייבת הזדהות אחידה – שימוש בשם משתמש וסיסמה שנותן המשרד לעובדיו ולתלמידים.
המידע זמין בענן החינוכי: קורס למורים ולבעלי תפקידים (אופק חדש), קורס למורים ולבעלי תפקידים (עוז לתמורה).
מדריך האשכול אמון על סיוע למנהל בית הספר ולרכז התקשוב בהטמעת הסביבה חלופות בהערכה.