דלג אל

"בא החמור ובעט בנר..." – על פרשת השחיתות בתלמוד

שם המרצה:
שלמה ווסקובויניק
קהל יעד:
תלמידים
תחום דעת:
מורשת ומסורת
שכבות גיל:
ח
שפה:
עברית
קוד שידור:
AC1311
"בא החמור ובעט בנר..." – על פרשת השחיתות בתלמוד

תיאור השידור

בשידור זה נלמד על פרשת שחיתות שמופיעה בתלמוד הבבלי. אימא שלום ואחיה רבן גמליאל פנו אל השופט הפילוסוף שיפסוק לגבי ירושת אביהם. כיצד פסק השופט במקרה זה ומדוע ואיך קשור החמור לסיפור?
בסיכום השידור נדבר על הקשר של מוסר ההשכל לשתי הדתות – היהדות והנצרות.

מטרת השידור

  • התלמידים ילמדו איזה מסר רצו להעביר לנו מחברי הסיפור חכמי התלמוד הבבלי.
  • התלמידים יתוודעו לדרכי התנהגות ראויות ושאינן ראויות.
  • התלמידים ילמדו על היחסים בין היהודים לנוצרים בזמן שהנצרות עוד הייתה כת בתוך היהדות.

דרישות מקדימות לשידור

הכרות עם המושגים שחיתות ושוחד

תיאור המרצה

שלמה ווסקובויניק מורה לתרבות יהודית ישראלית

הצעה לפעילויות מלוות לשידור

הצעה לפעילויות מלוות לשידור

הצעה לפעילות לקראת הצפייה בשידור

שוחחו עם התלמידים על הנושאים האלה: 
1. מושגי יסוד: תורה שבעל פה. משנה, תלמוד, 
    חז"ל, המשפט העברי
2. מחלוקת בין היהדות לנצרות בתקופת המשנה; 
    הכת הנוצרית בארץ ישראל; תורת משה 
    והברית החדשה
3. הזמן והמקום שבהם פועלות הדמויות המרכזיות 
    בסיפור: אימא שלום ורבן גמליאל

הצעה לפעילויות לאחר הצפייה בשידור

פעילות 1 - חידון מקוון

חלקו את הכיתה לקבוצות וקיימו תחרות ביניהן. כל פעם תנו לקבוצה אחרת לנסות להשיב על השאלה. ורשמו את הניקוד. 
אפשר להשיב על החידון גם באופן עצמאי או כל הכיתה יחד.

להפעלת החידון המקוון לחצו כאן

פעילות 2 - דיבייט

קיימו דיבייט בין שתי קבוצות. כל קבוצה תכין טיעונים ותבחר נציג מטעמה שייצג אותה מול נציג מהקבוצה השנייה. בסיום הדיבייט קיימו הצבעה בכיתה בשאלה איזו קבוצה שכנעה יותר בטיעוניה.

נושאים אפשריים לדיון:
1. משפט עברי מול החוק במדינת ישראל 
2. מעמד האישה במסורת היהודית 
3. תרבות המחלוקת בתורה שבעל פה – "אלו ואלו דברי אלוהים חיים" או "שלא ירבו מחלוקות בישראל".

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.