כיצד מייצרים מרחבי למידה ומשחק בשילוב טכנולוגיה המאפשרים פַּעֲלָנוּת ותהליכי למידה רלוונטיים וחדשניים מתוך מודעות להגבלת זמן מסך ושמירה על בריאות הילדים.
- אינה פלוטוב, מנהלת היחידה למידענות וטכנולוגיות תקשוב, האגף לחינוך קדם יסודי
מִנהל מדע וטכנולוגיה, חטיבת הטמעת טכנולוגיות ואגף א' לחינוך קדם יסודי מזמינים אתכם לכנס מקוון "מתחברים על בטוח עם ילדי הגנים".
צוותים חינוכיים והורים לילדים בגיל הרך
קטע מופע סטנד-אפ על אתגרים בתקופת הקורונה
על האתגרים החדשים שנוצרו בעולם מנקודת מבטם של ילדים ומחנכים.
מהם האתגרים המרכזיים ואיך אפשר להתמודד איתם בקלות רבה?
כיצד מושפעת ההורות שלנו מהאצת ההתפתחות הטכנולוגית ומהכניסה הדרמטית של המסכים לחיינו? עד כמה אנחנו ערים להשלכותיה של המציאות המשתנה?
אוריה חורש, פסיכולוגית חינוכית מומחית, חוקרת במסגרת הדוקטורט את הנושא 'הורות דיגיטלית, במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון
1. שמירת פרטיות הילדים ברשת האינטרנט
> חשוב להימנע מחשיפת פרטים אישיים מזהים של הילדים והמשפחות כגון: תעודת זהות, מספרי טלפון של הורים, כתובת מגורים ועוד
> מומלץ להימנע מהעלאת צילומים של ילדי הגן לרשת האינטרנט, במידת הצורך יש להחתים את הורי הגן על טופס צילום והעלאת תצלומים לרשת אינטרנט (ראו חוזר מנכ"ל).
2. תנאי שימוש הוגן ביצירות* למטרות הוראה
מידע על שמירת זכויות יוצרים במרחב הפדגוגי וקישור בעת שימוש בחומרים באופן ציבורי ופתוח,
וקישור לחוזר מנכ"ל המלא שימוש הוגן ביצירות המוגנות בזכות יוצרים.
3. מוגנות ואבטחת מידע במרחב המקוון סינכרוני
עלון משרד החינוך לכללי מוגנות ובטיחות בעת שימוש במרחבי למידה מקוונים בלמידה משולבת ולמידה מרחוק.
4. צפייה בטוחה בסרטוני YOUTUBE
רשת האינטרנט מציעה לנו סרטים רבים שיכולים לשמש בהוראה ולמידה, כגירוי, כחקר ולהנאה.יחד עם זאת שימוש בסרטונים אלו צריך להיעשות תוך הגנה ושמירה על הילדים מעומס, פרסומות ותכנים לא ראויים. רוב הסרטונים מוצגים במאגר יוטיוב. סביבת יוטיוב מציעה לנו לראות סרטון אחד ובו בזמן להציע לנו גם סרטים נוספים. עומס המידע המוצג לנו ברגע אחר הוא רב מאוד. בקישורים ניתן למצוא סביבות שמאפשרות צפייה בטוחה, ללא פרסומות ולהשתמש בהן בהקרנת הסרטונים בגן ואף להמליץ להורים.
> למידע על אפליקציית YouTube Kids
> קישור לסביבה VideoLink
> הדרכה לגננות על שימוש בסביבת VideoLink
5. להרחבה לאגרת של משרד החינוך לצוותים חינוכיים לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת
האגרת כוללת מגוון רחב של מערכים לעבודה עם תלמידים בגילאים השונים ובהתאם לחברות השונות. בנוסף, ניתן למצוא באגרת תכנים להכשרת צוותי חינוך וכן תכנים ופעילויות בשיתוף ההורים. האגרת תעלה לאתר שפ"ינט תחת "מלבן על סדר היום" בהמשך הערב. בתי הספר מוזמנים להירשם להרצאות המומחים שתתקיימנה במהלך השבוע. תודה למנהלות אגפי הגיל על השותפות.
1. הקפדה על בטיחות הילדים ברשת
> יש למקם את המכשירים הדיגיטליים בחללים פתוחים המאפשרים קשר עין והשגחה על פעילות הילד. תפקיד המבוגר להשגיח באופן קבוע על פעילות הילד ולתווך במידת הצורך.
> מומלץ למנוע גישה ישירה לאינטרנט ממסך הבית של המכשיר הדיגיטלי
> למבוגר תפקיד חשוב בהדגמת שימוש הולם, בטוח ואתי במדיה דיגיטלית
> מומלץ כבר מגיל הגן לשוחח עם הילדים על הסכנות הקיימות ברשת. חשוב להעביר מסר ברור שאין למסור מידע אישי לאחרים, אם בזמן הגלישה מופיע על המסך משהו לא מוכר, על הילדים להפסיק את הפעילות ולפנות מיד למבוגר.
2. חינוך לאתיקה והתנהגות נאותה ברשת
כבר מהגיל הצעיר חשוב:
> לחנך לשמירה על זכויות יוצרים. לדוגמה ,לא פוגעים או משתמשים ללא רשות בעבודה של חבר שנעשתה באותו מחשב
> לחנך לשמירה על אתיקה בקבוצת ה-WhatsApp של הגן, לדוגמה לא שולחים הודעות לא רלוונטיות או כאלה שפוגעות באחר ועוד
> לחנך על כללי התנהגות במרחב הווירטואלי הציבורי לדוגמה במפגשי Zoom מגיעים בלבוש הולם, מכבדים את החברים בפתיחת מצלמת וידאו, שומרים על מיקרופון כבוי ומפעילים רק במידת הצורך ועוד.
3. שמירה על בריאות הילדים
> מומלץ להגביל את זמן הפעילות הרצופה מול המסך. ההמלצה לגיל הגן (3-6) היא שהזמן הרצוף לא יעלה על 10-20 דקות וזמן המסך היומי לא יעלה על שעה אחת
> מומלץ להימנע משימוש פסיבי בכל סוגי המסכים (כגון השארת מסך "דולק" ללא משמעות ספציפית מסויימת).
> מומלץ להימנע משימוש במסכים בעת ארוחות ולפני השינה
להרחבה מדיה בגיל הרך - נייר עמדה של ההסתדרות הרפואית (2014)
4. בחירת תוכן ופעילויות דיגיטליות עבור ילדים בגיל הגן:
> בחירת פעילויות עם תוכן לימודי-חינוכי, השימוש בכלים דיגיטליים חייב לשרת מטרות פדגוגיות ברורות. יש לוודא שהתוכן המוצג במסך משרת מסרים, רעיונות, חקירה ולמידה.
> שילוב פעילויות דיגיטליות עם פעילויות פיזיות במרחבי חיים בבית ובחוץ, לדוגמה פעילות גופנית, יצירה בחומרים, מוסיקה, שירה, חקר ומדע ועוד.
> חשוב שהפעילויות הדיגיטלית לא יחליפו את הפעילויות הפיזיות והחברתיות אלא יעשירו אותן.
> בחירת פעילויות מותאמות לגיל הילדים ולמאפיינים ההתפתחותיים שלהם. חשוב לבחור תוכן בעל אופי משחקי פעיל ולא פסיבי. מומלץ להימנע מדפי עבודה דיגיטליים וממשחקי מחשב שאין להן ערך חינוכי. מומלץ לבחור פעילויות שעשויות לחשוף את הילד למגוון רחב של תופעות, המחשות ומידע ברמה תואמת התפתחות ולא מהוות זמן מסך מיותר.
> בחירת תוכן הולם שאינו כולל סצנות של אלימות ובניית סטריאוטיפים.
במידה והתוכן הדיגיטלי אינו מתאים להגדרות אלה, אין להשתמש בו.
> בחירת פעילויות המעודדות הקשר חברתי רגשי של הילד/ה עם בני גילו ו/או משפחתו. רצוי לאפשר לילד לשתף את המבוגר בפעילות בסביבה דיגיטלית ואף לעודד אותו להציג את התוצרים ולשתף בתובנות.
מומלץ להתאים את תוכן הסדנאות לאוכלוסיית הגן, לרגישויות ולמאפיינים ייחודיים. לעודד את ההורים להשתתף ולהיות חלק מתהליך קבוצתי של פיתוח עמדה הורית בטוחה ואחראית. הסדנאות יכולות להיערך באספת הורים ראשונה או בכל זמן אחר.
סדנה עם הורים בנושא: בניית קוד אתי לתקשורת דיגיטלית בטוחה בגן הילדים
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.