אוריגמי, כלכלה וחשיבה מדעית
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- מדעי החברה, חשיבה מדעית
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בדרך החקר, אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, חשיבה ביקורתית
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- אילן גריבי ודרור רכטמן
- שפה:
- עברית
החלטות לא-רציונליות בהתנהגות כלכלית
שיעור זה עוסק במושג 'אפקט איקאה' המוצג בספרו של דן אריאלי. אפקט איקאה הוא ביטוי לאי-רציונליות בהתנהגות הכלכלית של בני אדם. אפקט זה גורם להטיה כלפי מעלה בהערכת המחיר של מוצר שאנו משתתפים בייצורו.
במהלך השיעור התלמידים מקפלים דגם אוריגמי ומציעים אותו למכירה. התלמידים לומדים את תשתית הידע בנושא תמחור והמחרה, מנהלים ניסוי במדעי החברה ומנתחים את תוצאותיו, מתוך השוואה לתוצאות הניסוי המדווחות בספרות המקצועית. הנושאים המרכזיים שבהם עוסק השיעור הם:
• האם האדם מתנהג ברציונליות?
• האם יש רציונליות בהחלטות כלכליות (להבדיל מרגשיות למשל)?
• מה משפיע על רצוני לקנות?
• כיצד אקבע את מחירו של מוצר שאני רוצה למכור?
• האם הניסוי הוא כלי רלוונטי לביסוס הבנות אלו? עד כמה הוא אמין והאם אפשר להטות את תוצאותיו?
השיעור מעודד ביקורת עצמית, מודעות לתהליכי קבלת החלטות, התמודדות עם ביקורת חיצונית, הדגשת האמינות בדיווח נתוני הניסוי.