דלג אל

צילום מעורר יצירתיות

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
אמנות ויצירה
פדגוגיות יעודיות:
יצירתיות, למידה עצמאית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
זאב יבניאלי
שפה:
עברית

איך נדע מהי יצירתיות? נצלם אותה

מהי יצירתיות? למורים ולתלמידים עמדות שונות ביחס להגדרה של יצירתיות. תרגיל זה פותח כיווני חשיבה רחבים ומציג שאלה פתוחה המאפשרת הבעת זווית אישית ושימוש בידע קודם לניסוח הגדרה מקיפה. התרגיל משמש פעולת הכנה לעיסוק בהרחבה במושג יצירתיות.

מבנה:
התרגיל עוסק בהגדרה שלפיה כל משתתף רואה את המושג יצירתיות עוד בטרם נלמד הנושא לעומקו.
בשאלות המרכזיות: כיצד רואה כל אחד את הנושא, באופן רחב או מצומצם? האם ביחס לאומנויות או לכל תחומי הדעת? וכדומה.
הצפת השאלות בתחילת תהליך הלמידה על ידי המשתתפים עצמם יוצרת זיקה לנלמד מאחר שלאורך תהליך הלמידה יינתן מענה לשאלות אלו הלכה למעשה. נוסף על כך, העובדה שהתרגיל מתחיל מהבעת עמדה אישית ונמשך לשיח כללי ולדיון במליאה מעודדת התייחסות לעמדות שונות ומכינה את הדרך ללמידת המקורות העיוניים והמחקריים המציגים אף הם עמדות מגוונות.

שלב ההכנה: ההנחיה הראשונה ניתנת לפני המפגש. על כל משתתף לצלם משהו שמסמל בעיניו יצירתיות.
לאיסוף התוצרים יש לפתוח קבוצה בוואטסאפ או לרכז את החומר בדרך שיתופית דומה.
אפשר להציג את ההנחיה בכרטיס מעוצב המראה את המשימה והיכן לשמור את התוצרים.

מפגש ודיון: מקרינים את הצילומים ומבקשים מכל משתתף להוסיף הסבר קצר מדוע מה שצילם מייצג לדעתו יצירתיות.
לאחר כתיבת ההסברים השונים ובצידם תזכורת לאיזה צילום כל הסבר קשור עוברים לשלב מיון.
יש לשער שתרגיל מסוג זה יכלול התייחסות אל האדם היצירתי, הסביבה המעוררת יצירתיות והתוצר היצירתי. לצורך גיבוי אפשר להכין תמונות נוספות המייצגות את שלושת הממדים הללו.

אפשרויות להרחבה ולהעמקה:
אפשר ליצור מצגת או סרטון המציגים את כל התוצרים.
אפשר לבקש מהמשתתפים לנסח שאלות המכוונות לכל אחד משלושת הממדים בנפרד ולהשתמש בשאלות אלו בהמשך העיסוק בנושא.
אפשר להציג את התוצרים בתערוכה ולצידם כיתוב.
אם לא מעוניינים בהכנה מוקדמת ההוראה לצלם יכולה לכוון לשיטוט במרחב הקרוב או לחיפוש תמונה באינטרנט.
אפשר להחליף את ההנחיה לצלם בבקשה להביא חפץ המייצג יצירתיות.
התרגיל פותח על ידי זאב יבניאלי, חבר בוועדת יצירתיות של האגף למחוננים ולמצטיינים, בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

מתן מענה ייחודי בהקשר ההטרוגני לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיעורי המדע והטכנולוגיה
לשיעורי מדע וטכנולוגיה פוטנציאל ליצירת תהליכי הוראה מאתגרים לתלמידים מחוננים ומצטיינים. בכתבה מוצגים מאפייניהם של תלמידים אלו ומוצעות דרכים למתן מענה מותאם ל...
מורה "אמירי" כתלמיד "אמירי"
מורה שרוצה לטפח חשיבה ויצירתיות אצל תלמידיו צריך לחשוב ולהיות יצירתי.
פיצוח קוד גנטי: כל תלמיד יכול
איך מלמדים תלמידים מצטיינים ללמד תלמידים אחרים?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.