דלג אל

הוראה בסביבה ביתית – כנס מורים בלילה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
אוריינות דיגיטלית, אמנות ויצירה, כימיה, אקולוגיה וחינוך סביבתי, היבטים רגשיים, חברתי ערכי
פדגוגיות יעודיות:
מעגלי שייכות, למידה עצמאית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
דניאל שורק, קרין שמר, ארנה אורן יזרעאלי, רונית יצחקי
שפה:
עברית

ארבע פעילויות מקוונות של מורי מחוננים ללמידה ביתית בתקופת קורונה

המעבר ללמידה מרחוק בתחילת ימי קורונה הביא מורים ממרכזי מחוננים, בדומה למורים במסגרות הרגילות, לשנות את דרכי ההוראה שלהם ולחפש דרכים ליצירת מעורבות ולמידה פעילה של תלמידיהם בהנחיה מקוונת בלבד.
ארבעה מורים מספרים על פעילויות מקוונות שעושות שימוש בסביבה הביתית ללמידה פעילה ואותנטית.
לא מדובר בדרכי למידה המיוחדות למחוננים או למצטיינים אלא בדרכים שצמחו במסגרות של הוראת מחוננים להתמודדות עם הלמידה מרחוק. כל הפעילויות נעשו ביוזמת מורים ומנהלים במרכזי מחוננים בתקופת הסגר הראשון של קורונה. ההרצאות ניתנו במסגרת מושב "הוראה בסביבה ביתית" בכנס "מורים בלילה" – כנס שהתקיים ביוזמת אלון לוי, מנהל מרכז המחוננים עמק הירדן, ומיה מירב, מורה במרכזי המחוננים כרמיאל ושלומי ומדריכה פדגוגית באגף למחוננים ולמצטיינים. המושב הוקלט בעבור מאגר הידע מחוננט.

דניאל שורק - איך מפוצצים את בית הספר מרחוק?

דניאל מלמד כימיה במרכזי מחוננים, והתלמידים שלו רגילים לעשות ניסויים בשיעור. בשיעור רגיל הוא פותח בהצגת תופעה, עובר לניסוי ואז דן עם התלמידים בממצאי הניסוי ויחד הם מסיקים מסקנות. קשה מאוד להעביר את הלמידה ההתנסותית הזו אל הסביבה הביתית. במצב של למידה היברידית דניאל יכול לתכנן מה לעשות בכיתה ומה בבית, אבל בלמידה מרחוק נדרש תכנון ניסויים המתאימים לעשייה בבית. קורסים אחרים שינה כדי שיתאימו ללמידה מרחוק: חלוקת ערכות לניסויים, גיוס ההורים לסיוע והכנת מצגות (שאינן משמשות אותו כלל בלמידה בכיתה). מקצת מהניסויים הוא מקליט מראש ובקצתם הוא מאפשר צפייה בניסויים דומים ושונים על פי בחירתם.

קרין שמר - שיעורי מדעים מדברים שיש בכל בית

עם המעבר ללמידה מרחוק העדיפה קרין לפצל את הכיתה לקבוצות קטנות ולהרוויח למידה פעילה. היא שמרה על תבנית קבועה של מפגשים בזוּם, בחרה בנושאים אקטואליים והקפידה לשלב בהם למידה פעילה בעזרת חידות, תשבצים, ניסויים קטנים, הדגמות ממה שיש בבית, ועוד.

אורנה אורן יזרעאלי - סטודיו בבית: מטקסטורה לטקסט

המעבר ללמידה מרחוק והצורך ללמוד אומנות מרחוק הביא את אורנה לעסוק בטקסטורות. צילומים שעשו התלמידים עם טקסטורות שמצאו בסביבתם הובילו לשלל יצירות ולדיונים על צבע.

רונית יצחקי - רובין פוד: פרויקט הצלת המזון

בכל שנה נזרקים כ-300 מיליוני טונות של ירקות ופירות ברחבי העולם. ישראל נמצאת במקום השני בעולם בכמויות המזון שנזרקות בה. רונית ניצלה את הלמידה מרחוק לשיח על אודות בזבוז האוכל וללמידת שיטות להצלת מזון. השיעורים היו פעילים, והתלמידים עשו שימוש במה שיש בבית.

 

אולי תתעניינו גם ב...

האם הוא יצוף?
מערך 3 שיעורים בנושא צפיפות וציפה שפותח על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך
למידה רב תחומית
למידה חוצת תחומים – רב-תחומית, בין-תחומית ועל-תחומית – בהוראת מחוננים ומצטיינים
החיפוש אחר מיסטר X
מי באמת המציא את...? מחפשים את הסיפור האמיתי שמאחורי המיתוס המוכר
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.