דלג אל

מפגש סינכרוני – כנס מורים בלילה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
אוריינות דיגיטלית, אומנות פלסטית, פיסול וציור, ביולוגיה
פדגוגיות יעודיות:
מעגלי שייכות, למידה עצמאית, למידה בדרך החקר
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
ירון גרינברג, תו רובין
שפה:
עברית

שתי פעילויות מקוונות של מורי מחוננים שעושות שימוש טוב במפגש וידאו סינכרוני (zoom)

המעבר ללמידה מרחוק בתחילת ימי קורונה הביא מורים ממרכזי מחוננים, בדומה למורים במסגרות הרגילות, לשנות את דרכי ההוראה שלהם ולחפש דרכים ליצירת מעורבות ולמידה פעילה של תלמידיהם בהנחיה מקוונת בלבד. שני מורים מספרים על פעילויות סינכרוניות שעשו באמצעות שיחת וידאו מרובת משתתפים (zoom) ויצרו מעורבות גבוהה של התלמידים.
הפעילויות נעשו ביוזמת מורים ומנהלים במרכזי מחוננים בתקופת הסגר הראשון של קורונה. ההרצאות ניתנו במסגרת מושב "מפגש סינכרוני" בכנס "מורים בלילה" – כנס שנעשה ביוזמת אלון לוי, מנהל מרכז המחוננים עמק הירדן, ומיה מירב, מורה במרכזי המחוננים כרמיאל ושלומי ומדריכה פדגוגית באגף למחוננים ולמצטיינים. המושב הוקלט בעבור מאגר הידע מחוננט.

ירון גרינברג – זומולוגיה: למידת זואולוגיה באמצעות zoom

ירון מתחיל את הלמידה באמצעות חידה קבוצתית שאותה הוא מעלה בשיעור בזוּם. התלמידים צריכים למצוא את נושא השיעור באמצעות מכנה משותף בין יצורים, מידע שהם מחפשים באינטרנט, שלילת אפשרויות וכדומה. לאחר שנמצא נושא השיעור התלמידים שבים ללמידה ושוב נשלחים למצוא דוגמאות בעצמם, לשאול שאלות, ועוד. השיעור הופך להיות פעיל כשהתלמידים עושים שימוש נוסף במחשב שבו הם משתתפים בשיעור, שימוש לצורך חיפוש או ליצירת תוצרים.
מלבד הפעלתנות המלווה את השיעור, יש פה עידוד לחשיבה. הידע נבנה מתוך חשיבה, חיפוש, מיון, הכללה ואלימינציה.
פעילות זו יכולה להיעשות בכל תחום דעת, לשמש מבוא לנושא חדש או לסיכום נושא. בשלב מתקדם אפשר לבקש מהתלמידים ליצור בעצמם חידה כזאת לסיכום נושא שכבר נלמד או לפתיח לנושא חדש.

תו רובין – שיעור אומנות מבעד למסך

המעבר ללמידה מקוונת באמצעות זוּם הביא את תו לשנות את אופי הוראת האומנות, תחום שיש בו חשיבות רבה ללמידה פנים-אל-פנים. בשיעורי אומנות יש רכיב של למידה תאורטית ורכיב של התנסות, של למידה פעילה שאופיינית לתחום הדעת וחשובה במיוחד בהוראת מחוננים ומצטיינים. במפגש פנים-אל-פנים המורה מנחה את התלמידים בלמידה העצמאית. ואולם מה עושים בלמידה מרחוק?
תו הגדירה מחדש תרגילים שאפשר לעשות אונליין בעת מפגש משותף ותרגילים שדורשים מעט חומרים שיש בכל בית, משום שאין באפשרותה להשתמש בחומרים הקיימים בבית הספר. מקצת ממשימות האיסוף נעשו במהלך שיעור כדי להשיג תנועה במרחב הביתי. היו משימות משחקיות ומשימות שחייבו את התלמידים להשתמש באינטרנט בשיעור (חיפוש בגוגל, למשל).
את המשימות עשו התלמידים במפגש בהנחה ששיעור אומנות צריך לכלול זמן לעבודה במהלכו (ולא רק משימות לבית). המשימות נעשו בעוד המורה ממשיכה להנחות מרחוק. גם השיתוף בתוצרים נעשה במפגש.

אולי תתעניינו גם ב...

חלוקת ירושה על פי התלמוד
כיצד לחלק גודל נתון לכמה חלקים על פי כללים מוגדרים מראש? פעילות המבוססת על מאמרו של פרופסור ישראל אומן "בעניין מי שהיה נשוי לשלוש נשים"
תלמידים מחוננים: התמודדות עם צרכים רגשיים-חברתיים
חוברת המסכמת השתלמות בנושא טיפוח האינטליגנציה הרגשית של תלמידים מחוננים, בהנחיית אתי דים
חידות ואתגרי חשיבה
אתגרים וחידות למחשבה לילדים מחוננים ומצטיינים - חידות מאתגרות לפתיחת שיעור או להמשכו אשר מעלות את המוטיבציה והסקרנות ללמידה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.