סוגיות אתיות בחינוך ובייעוץ למחוננים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היבטים רגשיים
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מאמר
- פותח ע"י:
- חנה דויד
- שפה:
- עברית
מאמר המבקר את המצב הקיים בארץ שבו אין קוד אתי הנוגע לטיפול במחוננים
מאמר שנכתב על ידי הפסיכולוגית חנה דויד המתמחה בתחום הייעוץ למחוננים ולמשפחותיהם. המאמר מבוסס על ההרצאה "אתיקה בייעוץ למחוננים" שנשאה המחברת בכנס השנתי השמיני של את"ם – נפש ישראל: "דת, אתיקה ורוחניות: התמודדות מול אתגרים" ירושלים: 25-27 בינואר 2011.
המאמר מבקר את המצב הקיים בארץ שבו העוסקים באיתור מחוננים ובטיפול בהם אינם אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה והייעוץ החינוכי. כפועל יוצא הורים, מורים ויועצים עושים שימוש בלתי זהיר ובלתי אתי בתיוג 'מחוננים' מתוך פגיעה בפרטיותם של הילדים ובחיסיון החל על פרטיהם. שימוש לא זהיר זה עלול להוביל לגרימת נזק נפשי לילד או למתבגר כאשר התיוג משמש עם עמדות וגישות שאינן תואמות את הידע המחקרי.
המחברת מבקרת את הנטייה לראות בילדים מחוננים ילדים חזקים יותר שאינם צריכים הגנה על פרטיותם ושימוש זהיר בתיוגם כמחוננים. המאמר מנסה להעלות למודעות את הבעיות הכרוכות בהיעדר קוד אתי וטוען ש"נדרש קוד אתי שיתווה את גבולות האסור והמותר בכל השלבים של עיסוק במחוננים – מהאיתור ועד הליווי הפסיכולוגי לאורך הדרך, מהילדות המוקדמת ועד לבגרות".