פיתוחי השולחן העגול
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- מתמטיקה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה עצמאית, למידה בדרך החקר
- מסגרות חינוכיות:
- מצוינות 2000
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- צבי שלם, גלי שמעוני, אבי פולג
- שפה:
- עברית
שניים משחקים במשחק הנחת מטבעות על השולחן. מי ינצח במשחק בכל מקרה – השחקן הראשון או השחקן השני? ומה עליו לעשות כדי להצליח?
לצד שולחן עגול עומדת ערֵמה של מטבעות עגולים קטנים. שני שחקנים פועלים לפי הכללים: כל שחקן מניח בתורו מטבע אחת על השולחן, כך שלא תחרוג משטח השולחן. השחקן הראשון שלא ימצא מקום למטבע שלו יפסיד במשחק.
מתברר שלאחד השחקנים יש דרך לנצח במשחק את כל המהלכים האפשריים של יריבו. מיהו השחקן הזה ומה עליו לעשות כדי לנצח?
הפעילות מבוססת על חידת המטבעות סביב השולחן העגול וכוללת משחקים דומים המובילים לאותה חשיבה וקלים יותר לביצוע (קל יותר לראות את הדיוק הסימטרי בהם). במהלך הפעילות התלמידים משחקים פעמים רבות כדי למצוא את החוקיות שתבטיח ניצחון בכל מקרה. הם משחקים בשני משחקים בעלי עיקרון דומה – שמירה על סימטרייה, ובמשחק השלישי שבו אסטרטגיית הסימטרייה אינה עובדת עליהם לחפש פתרון יצירתי אחר.
היחידה נכתבה בעבור תוכנית מצוינות 2000 ופורסמה במאגר הידע מחוננט.