פיצוח קוד גנטי: כל תלמיד יכול
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- חברתי ערכי
- פדגוגיות יעודיות:
- מעגלי שייכות
- מסגרות חינוכיות:
- אמירים
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- הרצאה
- פותח ע"י:
- משה הראל
- שפה:
- עברית
איך מלמדים תלמידים מצטיינים ללמד תלמידים אחרים?
בבתי ספר רבים מבקשים לגייס תלמידים מצטיינים לסיוע לתלמידים מתקשים. משה הראל הוא מנהל בית ספר "מופת" על שם לוי אשכול בבית שמש. כמנהלים רבים רצה גם הוא לגייס תלמידים מצטיינים בבית הספר לצורך סיוע לתלמידים מתקשים. ואולם ניסיונו העלה שתלמידים מצטיינים אינם בהכרח יודעים ללמד ושנדרשת הכשרתם להוראת עמיתים.
צוות בית הספר פיתח אפוא תהליך הסמכה להכשרת תלמידים חונכים. התהליך כלל הכשרה דידקטית ובה למדו התלמידים כיצד בונים שיעור מיטבי לצד הכשרה רגשית שעסקה בשאלה כיצד חונכים.
המודל המוצלח התרחב לשכבות התלמידים הבוגרים בבית הספר ולנושאים שאינם לימודיים בהכרח. במבנה החדש, תלמידי כיתות ה-ו חונכים את תלמידי א-ג במסגרת מסודרת. וכולם – החונכים והלומדים – מתעדים את התהליך בתיק עבודות מסודר (א-ג מדווחים על מה שלמדו; ה-ו מדווחים על מה שלימדו). החונכות עשויה להיות בכל תחום לימודי או אחר (ספורט, אומנות וכיו"ב).
תיק העבודות הפך לחלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית והלימודית בבית הספר. החיבור בין תוכנית אמירים לכל ילדי בית הספר בנה אצל התלמידים תחושת שייכות, ביסס בהם ערכים וטיפח בהם רהיטות וביטחון עצמי.
הסרטון הופק בעבור מאגר הידע מחוננט במסגרת סדרת הרצאות מחוננט-X – הרצאות קצרות להוראת מחוננים.