המחונן 24/7
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היבטים רגשיים
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- סרטון
- פותח ע"י:
- מיה מירב, רחל ארליך, צוות האגף
- שפה:
- עברית
"ילדים מחוננים מסתדרים לבד" - מיתוסים של מחוננים
"ילדים מחוננים מסתדרים לבד", "מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים" – אלו רק שניים מהמיתוסים המלווים את המחוננות. מחוננות מתאפיינת באינטליגנציה גבוהה מהממוצע. ואולם יש לה מאפיינים נוספים ובהם: עוררות יתר (over excitability) המתבטאת בעוצמות רגשיות ואנרגטיות המביאות לתגובות מהירות ובעוצמה גבוהה; צורך חריג באוטונומיה; התפתחות שהיא א-סינכרונית ביחס לבני הגיל וביחס למחונן עצמו. הסרטון מתבסס על התאוריה של קז'ימייז' דברובסקי ומתאר את מאפייניה של המחוננות ואת מדיניות האגף למחוננים ולמצטיינים הנסמכת עליהם.
עכשיו, כשאנחנו יודעים מה מאפיין מחוננים – הגיע הזמן לשאול: מה עושים איתם בכיתה?
זאת משום שיצירת סביבת לימודים מאתגרת רצויה לכל תלמיד אך הכרחית לתלמיד המחונן. הוראה דיפרנציאלית נותנת מענה לכל תלמיד, וחשוב לזכור שיש צורך להתאים את הלמידה ברמת התוכן, התהליך והתוצר גם לתלמידים מחוננים ומצטיינים שיש להם יכולת קוגניטיבית גבוהה. כיצד מתמודדים עם תלמיד שלומד מהר את החומר? האם נכון לתת לילד מחונן ללמד תלמידים אחרים? איך נותנים מענה לימודי-חברתי לילדים הללו?
הסרטונים הופקו על ידי האגף למחוננים ולמצטיינים בעבור מאגר הידע מחוננט.