קבוצת המחקר על חינוך היסטורי בסטנפורד – SHEG
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היסטוריה, אוריינות דיגיטלית, מדעי הרוח
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה עצמאית, למידה בדרך החקר
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- קבוצת מחקר, אוניברסיטת סטנפורד
- שפה:
- עברית
איך אפשר לקדם חשיבה ביקורתית בהיסטוריה במחקר ובמעשה?
באתר של קבוצת המחקר על חינוך היסטורי באוניברסיטת סטנפורד (Stanford History Education Group) תיאורי פרויקטים, תוכניות לימודים ומידע נוסף על הפרויקטים העיקריים של הקבוצה, ובהם הפרויקט "לקרוא כמו היסטוריון" (Reading like an Historian).
הפרויקט מנסה לקדם קריאת טקסטים ראשוניים וקריאה ביקורתית של טקסטים אלה על ידי תלמידים ככלי ללמידה ולשיפור מיומנויות קריאה. באתר כ-150 מערכי שיעור (באנגלית) העוסקים בהיסטוריה אמריקאית ובנויים על פי השיטה שפותחה בפרויקט. המערכים הם דוגמאות לבניית שיעורים מבוססי טקסט ראשוני המעודדים חשיבה היסטורית ביקורתית.
סרטון זה מתאר את הפרויקט "לקרוא כמו היסטוריון" שיזמה קבוצת המחקר על חינוך היסטורי בסטנפורד. הפרויקט מפגיש תלמידים עם טקסטים ראשוניים בלימודי ההיסטוריה ומעודד אותם לקרוא בהם קריאה ביקורתית וחקרנית. הסרטון מתאר כיצד הפרויקט מאפשר לתלמידים בחטיבה העליונה לקרוא טקסטים ראשוניים, לבקר את הטקסט, להתנגד לו ולשאול עליו. הפרויקט משפר את מיומנויות הקריאה של התלמידים, ובעיקר תורם להבנתם את ההיסטוריה ומגביר את הנאתם מן הלמידה. השיטות המוצגות בסרט מתאימות לשימוש עם תלמידים מחוננים כבר בבית הספר היסודי.