דלג אל

כיוון ומצפן בשביל ישראל

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
גאוגרפיה - אדם וסביבה, פעילות חוץ בית ספרית וטיולים, מולדת, חברה ואזרחות
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, מעגלי שייכות, למידה רב-תחומית
מסגרות חינוכיות:
מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
מאיה כהן, שמוליק אהרוני, עזי לוי
שפה:
עברית

הבנה גאוגרפית, קריאת מפה, כיוון ומצפן – והכול בשביל ישראל

מרכזי מחוננים חברו ליוזמה משותפת: למידה סביב שביל ישראל. במהלך הקורסים התלמידים לומדים על שביל ישראל – מתווה השביל, היישובים והמקומות שבהם הוא עובר, ודנים בשיקולים להקמת השביל ובחשיבותו. התלמידים מעמיקים את הלימוד בשביל דרך עבודות חקר קצרות בתחומי דעת שונים ומגוונים. הקבוצה מתנסה בעבודת צוות ובשיתוף פעולה דרך לימוד משותף בכיתה של השביל ושיח בכיתה סביב העבודות השונות של התלמידים.

הלימוד של השביל, כמו ההליכה בו, רצוף אתגרים וקשיים, התלהבות ורצון לחקור ולהעמיק. הוא מזמן מפגש עם תרבויות, מקומות, יישובים ואנשים שונים. כך גם הקורס – מסע של קבוצה שבו כל אחד מהתלמידים נהנה מהלימוד העצמאי וחוקר (בתחום שמרתק אותו ומלהיב אותו) את דרך השביל, אך כחלק מקבוצה שלמה. הדיון בכיתה, השיח העקרוני על השביל, על הנעשה בו והאפשרויות האין-סופיות הגלומות בו חשובים לא פחות מהתוצר עצמו. מבנה הקורס שם דגש על השיטוט שבין עבודת החקר והידע ובין כלים ומיומנויות הנרכשים בדרך הלימוד – עבודת צוות ומשוב.

"בשביל ישראל" במרכז יש"י בכפר סבא
הקורס "בשביל ישראל" פותח במרכז המחוננים יש"י בכפר סבא ונועד לאתגר את הילד המחונן. עליו ליצור קשרים מורכבים בין תחומי דעת שונים המוצגים בידי מורים שונים ולארגנם סביב ציר מרכזי אחד – שביל ישראל.
האתגרים המחשבתיים בקורס כוללים תהליכי חקר אישיים ובצוות. המשימות בקורס דורשות עבודה קבוצתית ושיתופי פעולה בין תלמידים, אסטרטגיה הראויה לחיזוק בקרב תלמידים מחוננים.
המורים צועדים בקורס זה יד ביד עם התלמידים ולומדים את השביל, שכן איש מהם לא התנסה בהוראת קורס בנושא זה. גם שיתוף הפעולה בין המורים הוא דרך הוראה ייחודית שהתלמידים לא נתקלו בה קודם לכן. בתהליכי החקר התלמידים מגלים בעצמם מהי הדרך הנכונה והטובה יותר לפעול בתחום מסוים.
הקורס כלל יציאה לשטח וטיולים בשביל עצמו, בניית דגם ענק של ארץ ישראל שבו עובר השביל והנחיית 'מסע' בקטע נבחר.

> כיוון ומצפן – רצף שיעורים

זהו רצף של שלושה שיעורים הכולל :
1. שיעור פתיחה בנושא כיוונים והתמצאות במפת ישראל ודרכי הצפנה
2. שיעור מעשי הכולל התנסות וחקירה קבוצתית של המצפן והמפה
3. שיעור בנושא פעולת המצפן ומגנטיות – כולל בניית מצפן אישי

מערכי השיעורים נכתבו בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

קונפליקט קוגניטיבי כאסטרטגיה ללמידה משמעותית
למידה מתרחשת בדרך כלל כתוספת ידע ומשמעות לידע קיים. מה קורה כאשר מתברר שכל מה שידענו לא-נכון?
פתרון בעיות עתידניות – FTS
איך מכינים תלמידים לעתיד בלתי ידוע?
מנקודה לנקודה
פעילות חקר של משחק לוח לשני שחקנים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.