קווים מנחים לתוכניות טיפוח המצוינות וההצטיינות בבתי הספר
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי
- פותח ע"י:
- שלומית רחמל, ד"ר חפצי זוהר
- שפה:
- עברית
מה צריך לשאול לפני שפותחים תוכנית למחוננים ולמצטיינים בבית הספר?
החוברת נוגעת הן להיבטים תאורטיים הן להיבטים מעשיים של תוכניות לטיפוח תלמידים מצטיינים.
אלו פרקי החוברת:
א. מבוא: מצוינות והצטיינות – בירור מושגי
ב. רציונל לטיפוח תלמידים מצטיינים: רציונל לטיפוח תלמידים מצטיינים, הנחות היסוד
ג. אוכלוסיית התלמידים המצטיינים: דרכי איתור
ד. תוכניות טיפוח לתלמידים מצטיינים – היערכות אופרטיבית:
דמות הבוגר, רמה ארצית או מחוזית, רמה יישובית – מעגלי טיפוח יישוביים למצטיינים, רמה בית ספרית – מעגלי טיפוח בית ספריים למצטיינים, הכשרה ופיתוח מקצועי של הצוותים החינוכיים, תוכנית הלימודים, מתווה לתכנון יחידות הלימוד בתוכניות למצטיינים, מדדי הצלחה, הערכה
ה. הצעה לתוכנית בית ספרית לטיפוח תרבות של מצוינות ושל מצטייני בית הספר
החוברת מכילה גם ביבליוגרפיה בנושא ומילון מושגים.
החוברת היא כלי למפתחי תוכניות ברמה הארצית, המחוזית, היישובית והבית ספרית ודנה בהכשרה ובפיתוח של צוותי הוראה, בתוכניות לימודים ובהערכה.