שילוב וקידום של מחוננים ומצטיינים בבתי ספר יסודיים הטרוגניים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- חברתי ערכי, היבטים רגשיים, מדיניות, פדגוגיה, מסגרות ותכניות
- שלבי חינוך:
- יסודי
- סוגי התוכן:
- מאמר, מידע, מדריך פדגוגי
- פותח ע"י:
- עדו ליטמנוביץ, יעל לנדאו
- שפה:
- עברית
מיהם התלמידים המחוננים והמצטיינים, ומה אפשר לעשות איתם בכיתה ההטרוגנית?
תלמידים מחוננים ומצטיינים זקוקים למענה ייחודי המאפשר להם לפתח את אישיותם באופן מלא.
על סמך הנחה זו נכתב דו"ח המתאר את ייחודם של המחוננים והמצטיינים ומציג שיטות וכלים בהוראת מחוננים ומצטיינים שהשימוש בהם רווח ומבוסס מחקרית. נעשה מאמץ להציג בדו"ח שיטות וכלים קלים יחסית להטמעה – כאלו שאפשר להשתמש בהם להוראה באופן מיטבי, בלא הכשרה מקצועית של מורים בתחום ובלא ניסיון מיוחד בהוראת מחוננים. לשם המחשה, צורפו במידת האפשר דוגמאות לתוכניות מהעולם לכל אחד מהכלים והשיטות המפורטים.
נוסף על כך הדו"ח עוסק באתגרים בהוראת מחוננים, בקבוצות מיוחדות בתוך אוכלוסייה זו ובדרכי הטמעה של הכלים השונים.
סעיף נפרד בדו"ח מציג בקצרה את האתגר של טיפוח מחוננים ומצטיינים מקבוצות סיכון.
השיטות והכלים המוצגים בחוברת
כלים להוראת מחוננים בכיתה הטרוגנית:
דחיסת תוכנית לימודים Curriculum Compacting
תוכנית העשרה אישית Enrichment Program
פרויקט חקר מצומצם
הובלה של קבוצה / סיוע לתלמידים בקבוצה מעורבת
הכנת יחידות לימוד ברמות קושי שונות
כלים להוראה בבית הספר מחוץ לכיתת האם:
קבוצה הומוגנית למחוננים ולמצטיינים Cluster Grouping
תוכניות "שליפה" בתוך בית הספר School within School
האצה במקצועות מסוימים Subject-Matter Acceleration
הקפצת כיתה Full Grade Skipping
פרויקט אישי רחב היקף
התייחסות לאתגרים בהוראת מחוננים ומצטיינים בקבוצות סיכון:
בנות מחוננות ומצטיינות
מחוננים ומצטיינים המשתייכים לקבוצת מיעוט
מחוננים עם "תווית כפולה" – מחוננים בעלי לקויות למידה
דרכים להטמעת שיטות וכלים להוראת המחוננים והמצטיינים בבית ספר הטרוגני:
קורס חובה בהוראת מחוננים ומצטיינים
פרוטוקולים של בית הספר
חוברות הדרכה למורים ולבתי הספר
מעורבות של הפיקוח המחוזי במשרד החינוך ושל רשויות מקומיות ורשתות חינוכיות
מורה יחיד מומחה בבית הספר
הדו"ח פורסם במאגר הידע מחוננט.