מאת Webb, James T
דף המידע מסכם דפוסים של בעיות חברתיות-רגשיות נפוצות בקרב ילדים מחוננים ומציע צעדי מניעה שבתי ספר יכולים לנקוט. בסוגיות הנדונות: התפתחות לא אחידה, יחסים עם קבוצת הגיל, ביקורת עצמית מופרזת, פרפקציוניזם, הימנעות מנטילת סיכונים ועוד. המסמך מציע דרכי התערבות לאנשי הצוות החינוכי.
היבטים רגשיים של הילד המחונן – סקירת מאמרים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היבטים רגשיים
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- מאמר
- פותח ע"י:
- אלין קשטכר
- שפה:
- עברית
המיטביות הפסיכולוגית של הילד המחונן תלויה ביצירת סביבה חינוכית לימודית מתאימה; הבריאות החברתית והרגשית שלו קשורה בקשר הדוק למתן מענה לצרכים האקדמיים שלו
אחת השאלות המעסיקה הורים ומחנכים לילדים מחוננים היא אם מחוננות פוגעת במיטביות הפסיכולוגית של הילד המחונן. הספרות המחקרית מצאה שהמיטביות הפסיכולוגית של הילד המחונן תלויה ביצירת סביבה חינוכית לימודית מתאימה, ושהבריאות החברתית והרגשית שלו קשורה בקשר הדוק למתן מענה לצרכים האקדמיים שלו. מכאן מתחדדים חשיבותן של מסגרות חינוכיות מיוחדות לתלמידים מחוננים והצורך בהן.
ואולם מהי אותה סביבה חינוכית מתאימה? סביבה זו צריכה בראש ובראשונה להכיר בשונות של הילד המחונן על כל היבטיו ולקבל אותה. לשם כך יש חשיבות גדולה מאוד ללמוד את המאפיינים הקוגניטיביים והרגשיים של הילד המחונן ועל ידי כך ליצור סביבה חינוכית הפוגשת את צרכיו. נראה לי שיצירת סביבה כזו איננה מהלך חד פעמי אלא תהליך דינמי ומתמיד שניזון מההתפתחות המקצועית של הצוות החינוכי ומהדיאלוג בין הצוות החינוכי לתלמידים.
במאמר המצורף מביאה אלין קשטכר סיכום של כמה מאמרים מן הספרות המקצועית השופכים אור על סוגיות אלו.
המאמר פורסם בממ"ש – עלון האגף למחוננים ולמצטיינים, גיליון 3, דצמבר 2009, ונסרק בעבור אתר מחוננט.
המאמר סוקר את המאמרים האלה:
Maureen Neihart (1999) The impact of giftedness on psychological well-being: What does the empirical literature say? in: Roeper Review 22 (1)
Rivero, L. (2002) Is Your School Setting Healthy or Toxic?
Sword, L.K (2003) Emotional intensity in gifted children
Lind, S (2001) Overexcitability and the gifted, in: SENG Newsletter 1(1) 3-6
> Overexcitability and the gifted
> המאמר – היבטים רגשיים של הילד המחונן