האם יש מקום לבולים בימינו?
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היסטוריה, אומנות פלסטית, פיסול וציור
- פדגוגיות יעודיות:
- חשיבה ביקורתית, למידה בדרך החקר
- מסגרות חינוכיות:
- אמירים
- שלבי חינוך:
- יסודי
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- סימה ענף
- שפה:
- עברית
האומנם יש צורך בבולים בעידן שבו עיקר התכתובת דיגיטלית?
הקורס מעמיד בפני התלמידים עובדה: הטכנולוגיה משנה סדרי-חיים. הבולים שעד לפני שניים-שלושה עשורים היו חלק מחיי היום-יום שימושיים פחות משהיו. האם נגזר דינם להיעלם מן העולם?
כדי לענות על השאלה בודקים התלמידים את ההיסטוריה של הבולים: מתי החלו להשתמש בהם ולאילו מטרות, סיפורו של הבול הראשון. הם ממשיכים בסקירת היבטים עיצוביים של סדרות בולים: מה משרת העיצוב, ומה הוא משקף? לומדים על אספנות בולים, על השירות הבולאי בישראל – תפקידיו ופעילותו ועל שימוש בבולים בחיי היום-יום בישראל.
לאחר שלמדו את הנושא, התלמידים עוברים לחקר עצמאי של סדרת בולים לבחירתם, מעצבים בעצמם בול בנושא הנחקר ולסיכום מפתחים יחידת לימוד בנושא בולים ובולאות שאותה יעבירו בכיתת האם.
הקורס, שנלמד כחלק מתוכנית אמירים בבית הספר בארי בנתניה, מכוון את התלמידים המצטיינים לשאול שאלות על המציאות המובנת מאליה: לבחון מטרות ומגמות של חפצים מחיי היום-יום, לבחון את השפעת הטכנולוגיה על האדם. הוא מזמן להם מפגש עם היבט אומנותי ייחודי (אספנות בולים) ועם הקשר בין האומנות למוצר הפשוט והיום-יומי. בתום הקורס התלמידים מכינים יחידה קצרה על מה שלמדו ומלמדים אותה בכיתת האם. בדרך זו הם מִתרגלים לשתף את חבריהם במה שלמדו, תורמים מידיעותיהם ומתחומי העניין שלהם לכיתה ולומדים בתוך כך מיומנויות של פרזנטציה ועמידה בפני קהל. התיאור נכתב בהנחיית מדריכת אמירים מירי ישי בעבור מאגר הידע מחוננט.