הגיגית – תרגיל שוטטות
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- עפרה בהרב וגדי איתי
- שפה:
- עברית
מה לומדים משוטטות?
מטרות
- היכרות עם מרחב פיזי גדול ומפוזר ובמהלכו יצירת הזדמנויות ללימוד ולתיעוד
- התנסות בשוטטות – דרך שאינה מתוכננת מראש אלא נקבעת באקראי. דרכה לדון על אקראיות, מקריות והזדמנויות.
לאחר התרגיל והצגת התוצרים, שובצה הרצאה של עידן צ'רני (הרצאות מעולם אחר) על שחזור המסע של שקלטון סביב אירועים שקרו במקרה והדרך לשחזר אותם שנים רבות אח"כ.
מהלך התרגיל
- במליאה: הסבר על רעיון השוטטות
- דגשים על חוקי השוטטות ומה עונים לשוטרים אם פתאום מתחקרים אותנו
- וידוא שלכל הילדים יש מספרי הטלפון שלנו, וגם אופן שליחת מיקומים למנחים
- דגשי בטיחות על מקרי חירום
- חלוקת מפות והגדרת גבולות גזרה של התנועה במרחב
הצגת דגשי התרגיל
- על כל קבוצה להחליט על חוקיות שלפיה ינועו במרחב – על פי החוק שיגדירו הם נעים. לדוגמה, הייתה קבוצה שהגדירה את סדרת פיבונצ'י: כל מספר מגדיר דקות לנוע ישר, ולאחר שמסתיים הזמן הנתון (לפי הסדרה) מטילים מטבע ופונים ימינה (עץ) או שמאלה (פלי) לפי ההגדרה. הייתה קבוצה שהחליטה שהיא הולכת לכיוון שהולכים אנשים עם מעיל מעל לברך. ברגע שעוצרים או רוצים לשנות כיוון שואלים את האיש עם המעיל לאן לפנות.
- תכנון מקדים – מתי מתאים לשנות חוק? מה התרחישים שבהם חשוב שנשנה את החוק?
- כל קבוצה מקבלת מפה. ישנן 5-4 תחנות בדרך שחייבים לעבור דרכן. אם המסלול לא קשור לתחנות, אפשר להחליט ללכת אליהן במרוכז או לסטות מהמסלול כדי להגיע אליהן. בכל תחנה מוצב קיו-אר (קוד סריקה) שאותו צריכים לסרוק ולבצע את התרגיל שבו.
- לאורך הדרך על התלמידים לתעד את המסלול ומה עלה בו. כמו כן, עליהם לתעד בסוף כל משימה ולשלוח דיווח למנחה ולעדכן היכן הם נמצאים.
- בכל קבוצה יש תלמיד שתול שמקבל משימה סודית (רשימת המשימות הסודיות מצורפת למטה).
- בשעה נתונה על כולם לחזור למקום ההתכנסות.
- סינתזה – על כל קבוצה לבנות מיצג שבו מציגים את החוק, את התוצרים שיצרו לאורך השוטטות ותובנה אחת מרכזית על החברה הישראלית.
דוגמאות לרעיונות ומשימות:
- משימות שהוצבו בקיוארים (קודי סריקה) ברחבי תל אביב
- רעיונות לפעילויות שיטוט בתל אביב
- דוגמאות למשימות שוטטות
דוגמאות לתוצרים של התלמידים:
- תלו מפה ועליה יצרו בחוטים את המסלולים המעניינים בצבע אחד ומסלולים שסתם היו מוזרים או מסקרנים פחות בחוט בצבע אחר. כמו כן הציגו תמונות מודפסות להמחשת התחנות השונות שעברו.
- מסלול על הרצפה בקנה מידה מוקטן. כל אחד מהנוכחים היה צריך לעבור במסלול ולהתבונן על תמונות ושאלות שעלו לקבוצה ונתלו לאורך הדרך שיצרו.
- סרטון וידאו שבו הציגו את הנקודות העיקריות במסלול, כולל ריקוד שערכו בכל תחנה.
- בתום ההצגה של כל קבוצה, שני דוברים הציגו שאלה או משוב בנוגע לפרזנטציה, ומנחה אחד נתן את המשוב שלו על הרעיונות/שאלות/תרגילים של הקבוצה.
הערות חשובות למורה
- ערך אדיר בתרגיל שוטטות – הילדים אינם רגילים לשוטט 'על אמת', ללכת ולהתבונן, להכיר מקום לא דרך הגעה ליעד אלא דרך הסתובבות במרחב. לכמה מהילדים זו חוויה מדהימה ומעצימה, לקצתם היא מפחידה ממש ומאיימת. צריך להביא בחשבון הכנה של הילדים לקראת התרגיל, עדכון של ההורים על מהות התרגיל והתבוננות על תרחישים וסיכונים אפשריים שיש להיערך לפתרונם (מבחינת המורה).
חשוב מאוד להיות בקשר עם הקבוצות – לנו היה לוח מחיק ענק שבו נרשמו הקבוצות עם פירוט הילדים בכל קבוצה, מספרי טלפונים ועדכון בכל כמה זמן איפה הם ומה התרגיל שהם עושים. זה חשוב גם ברמת הבטיחות, אבל גם ברמת החוויה של הילדים שאנחנו לא לגמרי נעלמים, אנחנו עדיין איתם או שם. - הכנה משמעותית – פעילות כזו לא יכולה להצליח יש מאין. עשינו כמה סיורים לפני הפעילות, חשבנו על משימות ועל תרגילים, הלכנו לראות איפה למקם ודאגנו שיהיה די 'בשר' לפעילות כדי שתסקרן ותעורר את הילדים ותאתגר אותם באמת.
אתגר יכול להיות ידע חדש, סינתזה של משהו שלא מובן מאליו (כמו צילום תמונות משוחזרות מהצלמנייה), אתגר יכול להיות אנושי – מפגש עם אנשים אחרים, תעוזה לשאול או לראיין וכדומה.
לא פשוט לעשות סגירה לפעילות כזו. קל מאוד להישאר בתחושה של כמה כיף היה, ואיך העזנו לעשות דבר כזה או אחר, ולא באמת לרדת לעומק. - חשוב להכין שאלות סינתזה משמעותיות, לראות שהילדים מציגים בסוף תוצר שיש בו עומק ומחשבה, משהו חדש שנבנה, ידע נוסף שנצבר.
משימות סודיות
המשימה תינתן בסוד לאחד מחברי כל קבוצה. עליו לבצע את המשימה בלי ידיעת הקבוצה שאכן מדובר במשימה. המשימה בעלת אופי של יציאה מהמסלול המתוכן של הקבוצה ומבזבזת זמן.
הפעילות מתוך תוכנית "הגיגית" – שנת "כוונה ומקריות", תשע"ג. התיאור נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.
אולי תתעניינו גם ב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!