הגיגית: על המחוננות
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
- שלבי חינוך:
- חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- עפרה בהרב וגדי איתי
- שפה:
- עברית
דיבור עם תלמידים מחוננים על המחוננות
מטרות
- דיון עם תלמידים על מחוננותם באופן שיאפשר להציף רגשות וקשיים של התלמידים
- עיבוד תפיסת הזהות העצמית של התלמידים המחוננים
- היכרות של התלמידים המחוננים עם הנימוקים והמבנים העומדים מאחורי החוויה החינוכית שלהם על מקורותיה ההיסטוריים
- חידוד היכולת להעריך ולהשתמש בטיעונים
מהלך השיעור
- הצגה פרונטלית של הגדרת המחוננות
- דיון במליאה בשאלה "האם צריך ומוצדק להשקיע יותר בחינוך מחוננים מאשר בחינוכם של תלמידים שאינם מחוננים?"
- הצגה פרונטלית של הגישות העיקריות לחינוך מחוננים
- חלוקה לקבוצות דיון עפ"י הגישות שהתלמידים תומכים בהן. בדיון בקבוצות (בהנחיית מורה) בוחנים לעומק את הטיעונים והמגבלות של הגישה שכל קבוצה בחרה.
- סיכום הדיונים במליאה
הערות למורה
- הצגת הגישות צריכה להיעשות באופן לא-שיפוטי שיאפשר לתלמידים לנסח לעצמם גישה מועדפת.
- יש מקום לאפשר ולעודד הצגת חוויות אישיות של התלמידים בדיון ובשיח על מה קורה אצלם בבית הספר (כולל שימת לב לתלמידים שכדאי לנהל איתם שיחת המשך פרטית בעקבות מצוקות או קשיים שעולים).
- חידוד המגבלות בכל אחת מהגישות השונות לחינוך מחוננים והמתחים ביניהן.
הפעילות מתוך תוכנית "הגיגית" – קורס "תופעת שוליים", תשע"ד
אולי תתעניינו גם ב...
כיוון ומצפן בשביל ישראל
שביל ישראל מזמן למידה רחבה במגוון נושאים. מרכזי מחוננים פיתחו קורסים ושיעורים הנלמדים באמצעות היכרות עם קטע השביל הסמוך אליהם
"משעמם לי" - קונפליקט בין תלמיד מחונן ומורה
כלי פדגוגי להתמודדות בסיטואציות שונות עם תלמידים מחוננים הלומדים בכיתה הטרוגנית.
סרטון מנהלים - כנס גוונים של מצויינות
להראות ולהציג מענים מוצלחים אשר מותאמים לתלמידים מחוננים ומצטיינים שקורים בבתי הספר, מתוך נקודות מבט שונות של מנהל או מורה מוביל, תלמיד או הורה שמספרים על כך.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!