דלג אל

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה בינתחומית, למידה רב-תחומית
שלבי חינוך:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי, יחידת הוראה
פותח ע"י:
עפרה בהרב וגדי איתי
שפה:
עברית

"המושג הגדול" – בניית תוכנית בין-תחומית העוסקת במושג מרכזי: איך עושים את זה ודוגמאות מהשטח

התוכנית "הגיגית" פעלה כתוכנית ארצית לבוגרי מרכזי מחוננים ותלמידי כיתות מחוננים בתיכון. התוכנית בנויה על בסיס הרעיון הפדגוגי של "המושג הגדול" – בכל שנה נבחר מושג גדול אחר (זמן וארעיות; כוונה ומקריות; קדימה לכו אחורה; צל חולף; תופעת שוליים; קופי-פייסט) אשר נלמד בשלושה תחומי דעת עיקריים – מדעים וטכנולוגיה, הגות ורוח ואומנויות.
כל התלמידים למדו יחד (י-י"ב, רב גילי).

לתוכנית שני צירים מארגנים עיקריים

  1. הציר שבין הכללי לאישי – התוכנית נגעה בתופעות רחבות ומופשטות (כמו מרכז ושוליים בתרבות ובחברה; תפיסת ההווה (לחיות את הרגע); פרשנות של מסרים אומנותיים וכדומה). ככל שהתקדמה השנה היא נכנסה יותר ויותר פנימה לרמה הכי אישית שיש (כמו איך אני עובד עם לחץ חברתי, עם הצורך להיות במרכז; נאמנות לבחירות שלי; רגעים שקשים לי בתוך קבוצה שאני לא מכיר וכדומה).
  2. הציר שבין חשוף ומוגן – יש תרגילים שבהם היה חשוב לצאת עם התלמידים החוצה, לעבוד עם האנשים ברחוב, עם בעלי תפקידים, עם תופעות חברתיות ואף להעז ולהציג או להופיע ברחוב כחלק ממהות התרגיל. מנגד, ישנם תרגילים ומהלכים שבהם היה חשוב להעמיק, להתבונן פנימה ולחקור אישית ופנימית, קבוצתית או בזוגות מה התהליך ומה המהלכים שהם חלק מהתרגיל.

    > תמונה לתיאור הצירים

לאורך השנים נצברו חומרי מידע, שיעורים ומערכים רבים, סדנאות ותרגילים – קצתם היו הצלחה גדולה, קצתם נחלו כישלון חרוץ. מתוכם למד הצוות והמשיך בפיתוח: בכל שנה (ובמהלכה לאחר כל שיעור וירטואלי וכל סמינר נעשתה חשיבה משותפת ובחינה מחדש של התכנים והתוכנית של השנה) פותחו תכנים רבים שהועברו הן בפורמט דיגיטלי וירטואלי הן בפורמט של סדנה בסמינרים.

בתום שש שנים הופקו סרטוני הסבר ודוגמאות לפעילויות בעבור מאגר הידע מחוננט.
בסרטון "איך בונים תוכנית גיגית טובה?" מתארים עפרה בהרב וגדי איתי את תהליך בנייתו של קורס בין-תחומי המיועד להוראה בצוות. הם מתייחסים לבחירת הנושא, לסיעור מוחות בשלב בחירת התכנים ותחומי הדעת, לסידור הקורס וארגונו במבנה ברור, לתכנון השיעורים ולגיוון דרכי ההוראה. לכל אלה יש דוגמאות מתוכניות "הגיגית" במהלך השנים.

לפרטים נוספים ולמידע על ההיבטים הפדגוגיים של התוכנית ומהלכיה – מוזמנים לפנות למנחי התוכנית:

איך בונים תוכנית בין-תחומית טובה?

אז איך בונים שנת גיגית? מדריך קצר ומעשי לבניית תוכנית שנתית:

אולי תתעניינו גם ב...

העצמה רגשית בכיתות עתודה מדעית טכנולוגית (עמ"ט) – מדריך יישומי
התוכנית החינוכית המוצעת נותנת מענה לאתגרים ולצרכים רגשיים וחברתיים של התלמידים במעגלים שונים (מורים, תלמידים, הורים)
צילמתם? הבנתם! צילום מסורת ומודרנה ברחובות ירושלים
מתי כדאי לשלוח תלמידים לצלם מושג גדול ואיך העמיקו צילומי "מסורת" ו"מודרנה" ברחובות ירושלים את הנושא השנתי בהיסטוריה
מתווה ליבה לכיתות מחוננים
מתווה למערך הלמידה לתלמידים מחוננים הלומדים בכיתות מחוננים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.