תלמידים מחוננים: התמודדות עם צרכים רגשיים-חברתיים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- היבטים רגשיים, חברתי ערכי
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מדריך פדגוגי
- פותח ע"י:
- אתי דים, עדנה ביתן
- שפה:
- עברית
כיצד נטפח אינטליגנציה חברתית ורגשית בקבוצת תלמידים מחוננים?
החוברת מסכמת השתלמות של שלוש שנים בהנחיית הפסיכולוגית אתי דים. במהלך ההשתלמות התגבש מודל על פי צרכים שהעלו המשתתפות. מטרת ההשתלמות הייתה להעצים את המורות בכיתות המחוננים ולפתח את האינטליגנציה הרגשית של התלמידים המחוננים. אף שהחוברת עוסקת בכיתות מחוננים, התובנות העולות ממנה רלוונטיות לקבוצות מחוננים במערכת החינוך (גם כאשר אינן מתפקדות ככיתת-אם), הואיל והסוגיות שעולות בהן כלליות ונוגעות להתנהלות במרחב החברתי והרגשי עם מחוננים.
הנושאים שנדונים בחוברת:
א. כיתת המחוננים – מה ייחודה? מלבד הרמה הקוגניטיבית הגבוהה של התלמידים, כיתת המחוננים מזמנת התמודדות רגשית וחברתית בקבוצת שווים. מאפייניהם של המחוננים (רמה קוגניטיבית גבוהה, over-excitability – עוררות יתר, התפתחות א-סינכרונית, צורך באוטונומיה) יוצרים מערכת ציפיות גבוהה ומורכבות שנוספת על זו של הכיתה הרגילה.
ב. שינוי באווירת הכיתה – מלבד אווירה של מצוינות לימודית, יש לדאוג לאווירה של ביטחון ושייכות בקרב תלמידים שהתפתחותם הרגשית והחברתית עשויה להיות איטית מזו האינטלקטואלית. הפרק עוסק בדרכים להשגת אווירה כזו.
ג. פיתוח כישורים לשיח רגשי בשיעורי חברה – בפרק זה נדונות שיטות לפיתוח השיח הרגשי בכיתה שעיקר השיח בה אינטלקטואלי.
ד. משוב על התנהגות לא רצויה – גם בכיתת מחוננים, כמו בכל כיתה אחרת, יש התמודדויות עם התנהגות לא רצויה. הפרק עוסק במשוב כזה, בעניינים שבין מורה לתלמיד ובין התלמידים לבין עצמם.
ה. תקשורת עם הורים – הפרק עוסק בתקשורת זו מתוך הייחודיות של המחוננים וצורכיהם.
ו. עיבוי תחושת הערך של התלמיד – השיח הרגשי עם קבוצת המחוננים יסייע לביסוס תחושת הערך העצמי. הפרק עוסק בשיח הייחודי בקבוצת מחוננים.
ז. העצמת סמכות המורה – סיכום: מטרת ההשתלמות הייתה העצמת סמכותה של המורה בקבוצת המחוננים, לא (רק) בהיבט הלימודי אלא דווקא בהיבטים הרגשיים והחברתיים.
כל פרק כולל תיאורי מקרה שהועלו על ידי משתתפות ההשתלמות.
> חוברת "תלמידים מחוננים: התמודדות עם צרכים רגשיים-חברתיים"