דלג אל

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
מולדת, חברה ואזרחות, חברתי ערכי
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, חשיבה ביקורתית, מעגלי שייכות, דילמות
מסגרות חינוכיות:
מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
קורס
פותח ע"י:
זאב יבניאלי ואושרה מועדה
שפה:
עברית

קפה דילמה: הדרך ללימוד אקטואלי בראייה ביקורתית

מחוננים ומצטיינים ניחנים בחשיבה מסתעפת וזקוקים למרחב פעולה פתוח המאפשר כיווני חשיבה מרובים ומקוריים ומעודד אותם. דילמה שיש בה עימות בין תפיסות מאפשרת העמקה בנושאים ערכיים, היא מזמנת חשיבה ומאתגרת הצגה של עמדות. עוד היא מזמנת פיתוח יכולות חברתיות ותקשורתיות כגון הקשבה, סבלנות, התייחסות עניינית מעמיקה לדברי האחר ובניית מיומנויות דִּיבֵּיְיט (מַעֲמָת): פרזנטציה, טיעון קצר וענייני, 'משחק תפקידים', תרבות דיון. 

יום הלימודים לתלמידי חטיבת הביניים במרכז המחוננים ממ"ד ידי"ד – מחוז תל אביב, המרכז למצוינות הרב-תחומי גבעתיים – נפתח קבוע בפעילות 'קפה דילמה' בחדר המורים, בליווי כיבוד קל. את המרכז מנהלת אושרה מועדה, ואת הפעילות מתכנן ומוביל זאב יבניאלי.

מבנה הפעילות:

התלמידים מקבלים דף דילמה הכולל שלושה חלקים: תרחיש, דגשים והרחבות (לחצו למצגת עם דוגמאות נוספות).
את דף הדילמה מלווים דפי הרחבה המתייחסים לאסטרטגיות דיבייט: הצגת עמדות, ניתוח גישות וטיפים לפרזנטציה מקצועית ויעילה.
התלמידים דנים בדילמה, ובסיום הדיון הקבוצתי מתנהל סיכום דינמי במליאה בעזרת אסטרטגיות שונות מתחום הדיבייט.
בתום השיעור נשלח סיכום להורי התלמידים.

 

אולי תתעניינו גם ב...

הכנס העשירי לחינוך למצוינות
מורים ותלמידים שווים בסקרנותם ובמחויבותם לקחת זה את זה שוב ושוב לשדות חדשים, בלתי ידועים
"רותם בלי ספויילרים" - קונפליקט בין תלמידה מחוננת למורה
כלי פדגוגי להתמודדות בסיטואציות שונות עם תלמידים מחוננים הלומדים בכיתה הטרוגנית.
מתן מענה ייחודי בהקשר ההטרוגני לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיעורי המדע והטכנולוגיה
לשיעורי מדע וטכנולוגיה פוטנציאל ליצירת תהליכי הוראה מאתגרים לתלמידים מחוננים ומצטיינים. בכתבה מוצגים מאפייניהם של תלמידים אלו ומוצעות דרכים למתן מענה מותאם ל...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.