חידת הנר הבוער
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פיזיקה
- פדגוגיות יעודיות:
- יצירתיות, למידה בינתחומית
- מסגרות חינוכיות:
- מצוינות 2000
- שלבי חינוך:
- יסודי
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- קובי בן-ברק
- שפה:
- עברית
בעזרת חשיבה פתוחה ויצירתית נוכל להשתמש בנר דולק כבסיס ליצירת מכשירי מדידה
חשיבה יצירתית עושה שימוש ביסודות מתחומים שונים הנראים במבט ראשון בלתי קשורים זה לזה. 'יבוא' של עקרונות ומושגים מתחומים שונים לצורך שימוש במערכת אחת יכול להניב מערכות חדשניות ומפתיעות.
ביחידה זו שני סיפורים וחידה המשתמשים בנר דולק. בעזרת הנר מתרגלים חשיבה יצירתית ושוברים מוסכמות, מסבירים תופעות כמו בעירה, מסרטטים גרפים מתוך נתוני טבלה ומדגימים את ההבדל בין תוצאות לבין הסקת מסקנות.
התלמידים רוכשים ידע בנושאי מצבי צבירה, תופעת הבעירה ומשולש האש, מתרגלים את משמעות המושג "קצב" ונחשפים למושגים "אקסטרפולציה" ו"אינטרפולציה".
ביחידה שלוש פעילויות:
- נרות יום הולדת – התלמידים מודדים את קצב בעירת הנר והופכים אותו למכשיר מדידת זמן.
- השימוש המפתיע בנר – התלמידים מודדים את השתנות מסת הנר לאורך זמן, מציירים "גרף כיול" והופכים אותו למכשיר למדידת מסה.
- תעלומת המחשב – התלמידים הופכים נתונים המוצגים בטבלה לגרף, ובעזרתו פותרים את התעלומה.
הפעילות נכתבה בעבור תוכנית מצוינות 2000 ופורסמה במאגר הידע מחוננט.