דלג אל

חידת הנר הבוער

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פיזיקה
פדגוגיות יעודיות:
יצירתיות, למידה בינתחומית
מסגרות חינוכיות:
מצוינות 2000
שלבי חינוך:
יסודי
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
קובי בן-ברק
שפה:
עברית

בעזרת חשיבה פתוחה ויצירתית נוכל להשתמש בנר דולק כבסיס ליצירת מכשירי מדידה

חשיבה יצירתית עושה שימוש ביסודות מתחומים שונים הנראים במבט ראשון בלתי קשורים זה לזה. 'יבוא' של עקרונות ומושגים מתחומים שונים לצורך שימוש במערכת אחת יכול להניב מערכות חדשניות ומפתיעות.

ביחידה זו שני סיפורים וחידה המשתמשים בנר דולק. בעזרת הנר מתרגלים חשיבה יצירתית ושוברים מוסכמות, מסבירים תופעות כמו בעירה, מסרטטים גרפים מתוך נתוני טבלה ומדגימים את ההבדל בין תוצאות לבין הסקת מסקנות.
התלמידים רוכשים ידע בנושאי מצבי צבירה, תופעת הבעירה ומשולש האש, מתרגלים את משמעות המושג "קצב" ונחשפים למושגים "אקסטרפולציה" ו"אינטרפולציה".

ביחידה שלוש פעילויות:

  1. נרות יום הולדת – התלמידים מודדים את קצב בעירת הנר והופכים אותו למכשיר מדידת זמן.
  2. השימוש המפתיע בנר – התלמידים מודדים את השתנות מסת הנר לאורך זמן, מציירים "גרף כיול" והופכים אותו למכשיר למדידת מסה.
  3. תעלומת המחשב – התלמידים הופכים נתונים המוצגים בטבלה לגרף, ובעזרתו פותרים את התעלומה.

הפעילות נכתבה בעבור תוכנית מצוינות 2000 ופורסמה במאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

שידוכים מתמטיים
שאלות ופתרונות בקומבינטוריקה
תלמידי ההפסקות
תיאור יוזמה של מורי מרכז ההעשרה למחוננים בדימונה למעקב אחרי התנהגות חברתית של תלמידים בזמן ההפסקות
האם יש מקום לבולים בימינו?
האומנם יש צורך בבולים בעידן שבו עיקר התכתובת דיגיטלית?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.