עשרת הדיברות
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- תנ"ך
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה עצמאית, למידה בדרך החקר, שאילת שאלות
- מסגרות חינוכיות:
- כיתות מחוננים
- שלבי חינוך:
- חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- ליאת יחיא
- שפה:
- עברית
מה כבר יש לשאול על עשרת הדיברות?
היחידה נועדה לאפשר לתלמידים לחקור את משמעותן של עשרת הדיברות מכמה היבטים באמצעות חקר פרשני עצמאי.
התלמידים עובדים לבד ובקבוצות על יצירת שאלות, השוואת הטקסט בספר שמות (כ: א-יא) למופעים אחרים של עשרת הדיברות, בחינת הדיברות לאור סיפור מקראי שבו מיושם כל דיבר ובחינה של אירועים עכשוויים לאור עשרת הדיברות. באופן כזה נלמד הטקסט הן בהקשרו התנ"כי ובפרשנות מתאימה הן בהקשר רלוונטי ואקטואלי.
היחידה יכולה להילמד במסגרת תוכנית הלימודים בתנ"ך (לימוד המקרא וספר שמות או כל אחד מהסיפורים המקראיים המובאים בקובץ והם דוגמה לדיבר) ובמסגרת של דיון במוסר או בחוק ובמשמעותם.
אופן הלמידה מתאים למחוננים ולמצטיינים משום שהם רוכשים בקלות ידע והבנה. על המורה לאתגר אותם ברעיונות גדולים ומורכבים ובחשיבה מסדר גבוה. הוצאת הדיברות מתוך ההקשר של ספר שמות והשוואתם לסיפורים מקראיים אחרים ולהקשר אקטואלי יאפשרו דיון עמוק במהותם המוסרית והחוקית.
מערך השיעור: עשרת הדיברות שנכתב למאגר הידע מחוננט נלמד בבית הספר התיכון השש-שנתי על שם פנחס אילון בחולון.