דלג אל

שלבי ביצוע הפרויקט

שלבי ביצוע הפרויקט

שלב א'- בחירת נושא:

בחירת נושא לפרויקט גמר הינה בעלת חשיבות רבה. נושא העבודה אמור להעניק לתלמיד מוטיבציה והרגשת שייכות, ולכן רצוי לבחור נושא הקרוב לעולמו של התלמיד, כל שכן לזוג תלמידים המבצע עבודה משותפת.

כיצד בוחרים נושא לפרויקט גמר?

במהלך שנת הלימודים בכיתה י' יבחר התלמיד/ה את נושא הפרויקט. בעת בחירת נושא הפרויקט קיימות בפני התלמיד האפשרויות הבאות:

  • יוזמה עצמית של התלמיד שיהיה בעל עניין אישי ואמונה בצורך בו/ תרומה לקהילה/ תחום בו הוא שואף לעסוק בחייו המקצועיים וכישוריו יוכלו לבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר.
  • בחירת נושא מתוך רשימת התחומים לפרויקטים.

שלב ב'- סקר ספרות מקצועית ורקע מדעי הנדסי:

הנדסה היא "מרכיב של הטכנולוגיה העושה שימוש בשיטות חקר מדעיות, ידע מדעי ובמודלים מתמטיים". זוהי תורה המבוססת על ידע מדעי ומתמטי, תוך שילוב יכולת שיפוט, ניסיון וחשיבה לוגית בתהליך הפתרון של בעיות מעשיות, על כן, על התלמידים להתעמק בתהליכי חקר מדעי.

נושאי סקר הספרות מתארים את בסיס הידע המדעי- הנדסי הנדרש על מנת להתחיל את שלב המחקר ועל התלמידים לרכוש ידע זה. כחלק טבעי מהתהליך- ככל שהתלמיד יעמיק יותר בנושא סקר ספרות, כך יעלו נושאים חדשים שאותם התלמיד ילמד ויוסיף לרשימת פרקי סקר הספרות.

שלב ג'- הגשת ההצעה:

הצעת פרויקט הגמר מהווה את השלד והתשתית של תהליך החקר המדעי הנדסי ותאפשר הכוונה במהלך בניית הפרויקט ויישומו. התלמידים הנרשמים לתוכנית ישתתפו בכנס פתיחה הכולל הסבר על התוכנית, לאחר מכן ידרשו להגיש הצעת עבודה.

שלב ד'- אישור ההצעה:

בדיקת ההצעות ובחירת הפרויקטים הנבחרים שיקבלו בהמשך ליווי באמצעות תוכנית מב"ט.
הודעה מתאימה תשלח לתלמידים ולמורים.

שלב ה'- בניית הפרויקט, ליווי והנחיה:

בשלב זה התלמידים נדרשים להציע מספר חלופות לפתרון הבעיה, כאשר כל אחד מהם מייצג גישה שונה.
ניתן לבחור פתרון מוביל ובחלק מהמקרים הפתרון הנבחר יהיה שילוב של החלקים המתאימים יותר מכל אחת מהחלופות.
במסגרת פרויקט הגמר של תוכנית מב"ט יתקיימו מפגשי הנחייה שוטפים עם המנחה במטרה לקדם את התלמיד אל עבר המטרה- ביצוע פרויקט טכנולוגי ברמה אקדמית.
הליווי וההדרכה הטכנולוגיים יתבצעו ע"י מנחים מהתעשייה, האקדמיה וצה"ל.
המפגש בין התלמיד למנחה יערך על בסיס קבוע, כחלק מביצוע פרויקט הגמר.
התלמידים נושאים באחריות למפגש ההנחיה, ועליהם להתכונן לקראתו מבעוד מועד.
יש לציין כי תהליך ההנחיה הינו ממושך: מפגשים שבועיים במהלך כיתה יא' ו-יב'.

שלב ו'-הגשת ספר הפרויקט:

שלב זה מתבצע במשך כל שלבי תהליך העבודה ומסתיים ב"הרכבת" ספר פרויקט הגמר.
הספר מתעד את כל שלבי העבודה והחשיבה משלב הרעיון, דרך תהליך המחקר ועד פיתוח מערכת האב טיפוס הסופית.

שלב ז'-

שלב ח'-

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.