ממשק המיומנויות - משרד החינוך גיבש יעד לאומי להקנייה, לפיתוח ולמדידת כישורים ומיומנויות על מנת להקנות לבוגרים ולבוגרות כלים להשתלב באופן מיטבי באקדמיה, בתעסוקה ובחברה.
לשם כך, המשרד מוביל בבתי הספר התיכוניים, בפריסה ארצית, את תוכנית "ממשק המיומנויות במקצועות ה-STEM", אשר מתמקדת במורים המלמדים במקצועות אלה בכיתות י-יב.
מטרה מרכזית של מערכת החינוך היא להכין את תלמידיה לחייהם כבוגרים ולצייד אותם בידע, בכישורים ובמיומנויות אשר יאפשרו להם לשגשג כפרטים, לממש את הפוטנציאל הטמון בהם ולהיות אזרחים מודעים ומועילים לחברה כמכלול.
תוכנית "ממשק המיומנויות" עוסקת במיומנויות הנדרשות מבוגר מערכת החינוך בשנת 2030 בהלימה לחזון ה-OECD. על כן גיבש משרד החינוך יעד לאומי להקנייה, לפיתוח ולמדידת כישורים ומיומנויות על מנת להקנות לבוגרים ולבוגרות כלים להשתלב באופן מיטבי באקדמיה, בתעסוקה ובחברה. המשרד מוביל בבתי הספר התיכוניים, בפריסה ארצית, את תוכנית "ממשק המיומנויות במקצועות ה-STEM", אשר מתמקדת במורים המלמדים מקצועות אלה בכיתות י–יב.
הגדרה: מיומנות
יכולת כללית הנרכשת בלימוד ובאימון אשר תומכת ומנחה חשיבה, למידה והתפתחות ללא תלות בסוג הידע, ניתנת להעברה בין תחומי דעת והמאפשרת להשתמש ביעילות ובאופן הולם בידע, בניסיון ובערכים במגוון רחב של הקשרים.
משרד החינוך גיבש יעד לאומי להטמעת שלוש מיומנויות במקצועות ה - STEM אשר נמצאו כמיומנויות הכרחיות ביותר במאות מחקרים ומאמרים, דוחות וסקרים, בשולחן עגול עולמי, ובמסמך של בוגר 2030 של משרד החינוך, וזאת בשל משמעותן וחשיבותן:
- למידה מכוונת עצמית
- עבודת צוות
- פתרון בעיות מורכבות וחשיבה ביקורתית
למידה מכוונת עצמית
ההגדרה המקובלת של המושג "הכוונה עצמי בלמידה" (self-regulated learning) מתייחסת למאפיינים מטה-קוגניטיביים, מוטיבציוניים והתנהגותיים, המעידים על ההשתתפות הפעילה של הלומד או הלומדת בתהליך הלמידה. כלומר, לומדים בעלי הכוונה עצמית בלמידה מכוונים את מחשבותיהם, הרגשותיהם ופעולותיהם על-מנת להשיג את מטרות הלמידה שלהם (Zimmerman, 1986, 2001).
עבודת צוות
"כשרון מנצח מִשחקים, עבודת צוות ואינטליגנציה לוקחות אליפות", (מייקל גורדון)
צוות הינו קבוצה של אנשים בעלת מידה גבוהה של תלות הדדית, המכוונת להשגת מטרה או להשלמת משימה. חברי הצוות מסכימים על מטרה ועל כך שהדרך היחידה להשגתה הינה לעבוד ביחד. (1990 ,Parker)
פתרון בעיות מורכבות וחשיבה ביקורתית
פתרון בעיות: למידה בדרך של פתרון בעיות היא תהליך למידה בסיסי המאפיין בני אדם ומאפשר להם את לשרוד בסביבתם. פתרון בעיות חיוני לתפקוד מוצלח בעידן המידע והתקשורת שבו אנו חיים.
חשיבה ביקורתית: היכולת לבחון ולהעריך מידע, דעות או רעיונות באופן מושכל, לגבש דעה או עמדה באופן עצמאי, לבחור בין חלופות ולקבל החלטות מנומקות.
כחלק מפתרון הבעיות המורכבות יש צורך להפעיל חשיבה ביקורתית על התהליך כולו.