שאלות ותשובות
חזרהמתווה הבגרויות החדש במקצועות הרוח, החברה והמורשת
המתווה חל על מקצועות חברה, מורשת ורוח: תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, מחשבת ישראל חמ"ד, ספרות ומורשות (תושב"ע ,יהדות, מורשת דת אסלאם, דת נוצרית ומורשת דרוזית).
המתווה החדש כולל בחירה בין 2 מתווים בכל אחד מהמקצועות חברה, מורשת ורוח: מתווה חדש או מתווה ישן.
המתווה החדש כולל:
- מבחן חיצוני בהיקף 35% מהחומר והציון
- שתי משימות הערכה מבוקרת, בהיקף של 35% מהיקף החומר והציון
- והערכה בית ספרית בהיקף 30%, כפי שהיה נהוג עד כה.
מתווה הישן כולל:
- היבחנות חיצונית בהיקף של 70% מהחומר
- והערכה פנימית בהיקף של 30% מהחומר כפי שהיה נהוג עד כה.
כן. מנהל בית הספר יוכל לבחור במתווה החדש או במתווה הישן בכל אחד ואחד מהמקצועות - תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות, תושב"ע, יהדות ומורשות.
במקרה של 3-2 יח"ל:
הציון בכל מקצוע לימוד יורכב מ-3 חלקים:
- בחינה חיצונית (בהיקף של 35% מהחומר הלימודי)
- שתי משימות הכוללות מיומנויות של המאה ה-21 (בהיקף של 35% מהחומר הלימודי)
- הערכה בית ספרית (בהיקף של 30%) כפי שהיה נהוג עד כה.
במקרה של 1 יח"ל:
- בחינה חיצונית (בהיקף של 50% מהחומר הלימודי)
- משימה אחת הכוללות מיומנויות של המאה ה-21 (בהיקף של 20% מהחומר הלימודי)
- הערכה בית ספרית (בהיקף של 30%) כפי שהיה נהוג עד כה.
המתווה החדש ייכנס לתוקף משנת הלימודים הבאה, תשפ"ה והוא יחול על תלמידי שכבת י' בשנה זו (תשפ"ה). הוא יוטמע באופן הדרגתי, בהתאם לבחירת מנהל בית הספר ולמוכנות שלו.
השנה הבאה (שנת הלימודים תשפ"ה, 2025) מוגדרת שנת מעבר, ולכן בית הספר יוכל לבחור במתווה הישן בכל מקצועות הרוח המורשת והחברה. החל משנת הלימודים תשפ"ו (2026) – כל בתי הספר ידרשו לבחור במתווה החדש לפחות במקצוע אחד.
כל בית ספר יוכל לבחור בשלב הראשון מבין המשימות הבאות:
- נייר עמדה
- עיתון שיתופי
- פודקאסט
- תוצר יצירתי
- עיתון אישי
המשימות בוחנות אוריינות לשונית, אוריינות מידע, אוריינות דיגיטלית, חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית והתנהלות חברתית. המשימות דורשות ידע מקדים של התלמיד מתוך תחום הדעת על פי תוכנית הלימודים.
עיתון שיתופי - התוצר: עיתון המכיל כתבה מרכזית וכתבות משנה, ראיונות סביב נושא מרכזי שנלמד על ידי קבוצת תלמידים. הכתבה הראשית נכתבת במשותף וכתבות המשנה נכתבות על ידי כל תלמיד לבד.
תוצר זה דורש: אורינות לשונית, אורינות מידע, התנהלות חברתית, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית.
החל מהקיץ של שנת הלימודים הבאה תשפ"ה, בתי ספר שבחרו במתווה החדש ורק במקצועות חברה, מורשת ורוח. ניתן יהיה להיבחן בבחינה החיצונית של 35% או על 50% (במקרה של 1 יח"ל) במועד קיץ ולא בבחינה 70%. ההחלטה אם להגיש את בכיתה י' לבחינה של 35% נתונה לבחירתם ולשיקול דעתם של בתי הספר.
המטרה המרכזית היא להכין את התלמידים בהדרגה להתמודדות עם בחינת בגרות חיצונית בהיקף מצומצם יותר (35%) ולא להתמודדות עם מבחן בהיקף גדול מאוד (70%).
בית הספר רשאי להגיש במקצוע מסוים כיתה אחת במתווה החדש וכיתה אחרת במתווה הישן. לדוגמה כיתות י' 1 ו-י' 2 במתווה החדש, כיתות י' 3 עד י' 7 במתווה הישן.
בכל מקרה היחידה הארגונית היא כיתה, והיא זו שנבחנת או במתווה הישן או במתווה החדש.
ניתן להגיש בכיתה י' למשימות המבוקרות, לבחינה החיצונית (החל מהקיץ) או להערכה חלופית ובלבד שניתנו השעות הנדרשות, 3 שעות הוראה למקצוע של 1 יח"ל, 6 שעות למקצוע של 2 יח"ל, 9 שעות למקצוע של 3 יח"ל. בשני המתווים יש לתת את שעות ההוראה הנ"ל. יחד עם זאת, מומלץ לפרוש את הוראת המקצוע על פני שנתיים.
המשימות מבוצעות על ידי התלמיד ומוערכות על ידי מורה במערכת הממוחשבת. בתום סיום המשימות, ביה"ס שולח את כלל הציונים והמשימות מהמערכת. משרד החינוך מבצע דגימה של כ- 20% מכלל המשימות של הכיתה. המעריך בודק שישנה התאמה בין איכות המשימה לציון שניתן לתלמיד. אין צורך בהעלאת המשימות למערכת נוספת.
מעריך מטעם הפיקוח על המקצוע יקבל את המשימות לצורך משוב (מכל כיתה ללא יוצא מן הכלל ידגמו משימות). בתום תהליך הבקרה, המורה יקבל משוב. אם יתגלה פער בין הערכת המעריך לבין זו שניתנה על ידי המורה, המורה יקבל על כך משוב שיועבר במקביל גם לפיקוח לצורך ליווי והדרכה של המורה המגיש. בהמשך, המשרד ישקול בנקיטת פעולות נוספות לצורך טיוב ההערכה ובכלל זה שיקלול דיפרנציאלי של המשימות.
כן, ישנו חוזר נפרד שייתן דגשים לתהליך ההערכה של המשימות המבוקרות בכל הקשור לאוכלוסיות מיוחדות. ככלל, בבחינה החיצונית (35%) יחולו אותן התאמות שקיימות בבחינות החיצוניות ביתר המקצועות.
משימה: 12-10 שיעורים.
בחינה: 35% מסך שעות הלימוד של המקצוע.
ישנן משימות קבוצתיות וישנן משימות אישיות.
המשימות יפורסמו באתרי המפמ"ר עד לתאריך 1 באוגוסט 2024.