אוריינות מדעית
חזרהמטרת החינוך בישראל לטפח לומד בעל ידע, מיומנויות וערכים שיאפשרו לו להתפתח לאדם משכיל, למצות יכולותיו ולתרום לחברה.
תפיסת הלמידה המתחדשת 2030 מגדירה את מטרות הלמידה במערכת החינוך.
הוגדרו שלוש-עשרה מיומנויות הנחלקות לארבעה אשכולות: קוגניטיבי, תוך אישי, בין אישי וגופני.
לכל מיומנות מפורטות יכולות הליבה (היכולות המוגדרות הנכללות תחת המיומנות), ובעבור כל יכולת ליבה מפורטות הפעולות שהיכולת הנדונה מאפשרת לעשות.
תחת אשכול קוגניטיבי מופיעה האוריינות המדעית שהיא בקיאות במדע ובתהליך המדעי. זו היכולת לעשות שימוש בידע, במושגים וברעיונות מדעיים כדי לתאר תופעות ולהסבירן, לזהות שאלות לחקירה מדעית, להסיק מסקנות מבוססות ראיות ולהשתמש בנתונים אובייקטיביים ובידע מדעי בהיבטים לימודיים חברתיים ואישיים, מתוך הבנת הרלוונטיות והנחיצות של המדע לחיי היום-יום.
בכוחה של יכולת זו להוביל לגיבוש זהות מדעית ולאפשר אקטיביות בחתירה לצדק חברתי וסביבתי.
- מטה-קוגניציה בניסוח והערכה של טיעון מדעי
יחידת המתבססת על פעילות שפיתחה פרופ' ענת זוהר בית הספר לחינוך ע"ש סימור פוקס, האוניברסיטה העברית, ומלווה בסרטון התנסות והסבר שיצרה.
ליחידה | מצגת - מאגר יחידות הוראה מתוקשבות
- מדריך ליחידות ההוראה
מאגרי הדמיות מדעיות ללא תשלום:
- PHET – הדמיות בתחומי הדעת פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומתמטיקה
- Sumanas – הדמיות בתחומי הדעת ביולוגיה, אסטרונומיה, כימיה וסביבה
- The Concord Consortium – הדמיות שונות ואפשרות לערוך מודלים (תמיכה בעברית)
- מוטנ"ט – הדמיות בנושאי מדע וטכנולוגיה לתלמידי חטיבת הביניים (אתר מרכז מורים)
- Graasp
המשימות האורייניות המתוקשבות נועדו לתרגול של ידע ומיומנויות בגישה מעשית, בדומה לעולם המבוגרים ובסביבה ממוחשבת. המשימות מזמנות התנסות בכישורי חיים ויכולת לפתור בעיות מורכבות המצריכות שילוב בין תחומים שונים.
המאגר כולל משימות עם ניהול למידה, מערכת המאפשרת למורה לראות את תוצרי התלמידים, לתת משוב ולהעריך אותם (LMS).
על המורה לפתוח מרחב למידה לתלמידים ומשימות בלא ניהול למידה.
לשימוש במאגר נדרשת הזדהות אחידה של משרד החינוך.
מוקד תמיכה בסיסמאות: 03-9298888
- משימות אוריינות בתחום מדע וטכנולוגיה (כיתה ט), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתחום ביולוגיה (כיתה י ), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתחום מדעי הסביבה (כיתה י-יב), הקטלוג החינוכי
- משימות אוריינות מתחום הכימיה (כיתות י-יב)
מיומנויות בין תחומיות
- שילוב אומנויות בהוראת הכימיה והמדעים ככלי לרכישת מיומנויות אוריינות חזותית, ד"ר דבורה (דידי) מרצ'ק
- טכנולוגיה בשירות ההוראה, ד"ר אהוד אבירן
- אוריינות מדעית במדעי כדור הארץ, ד"ר אסף זלצר
התמצאות מדעית-מהות המדע
- ידע אפיסטמי, ד"ר יעל שוורץ ומיכל גור
- מהות המדע וידע אפיסטמי, פרופ' יהודית דורי וד"ר מרצ'י אדרי
- שיח מקדם פרקטיקות אפיסטמיות בשיעורי המדעים, פרופ"ח שולמית (שולי) קפון | מצגת מלווה
- התמצאות מדעית בשינוי אקלים, בשינוי אקלים, ד"ר הגר ליס | מצגת מלווה
הערכת דיווחים במדיה
- כלים לשילוב "הערכת דיווחים במדיה" בשיעורי המדעים, ד"ר שרית ברזילי | מצגת מלווה
- אוריינות מדעית בעידן הפוסט אמת, איך נזהה למי להאמין בסוגיית שינויי האקלים?, פרופ' אילת ברעם-צברי
הטיעון מדעי
- מטא קוגניציה בניסוח והערכה של טיעון מדעי, פרופ' ענת זוהר
שימוש והערכת מודלים מדעיים
- שימוש בסימולציות מדעיות, פרופ' עידו רול
- קביעת קריטריונים להערכת מודלים, פרופ' רוית דנקן-גולן | מצגת מלווה
- שימוש במודלים חזותיים בכימיה, ד"ר דידי מרצ'ק
- שימוש במודלים בהוראה -מודלים סטטיים, ד"ר תום ביאליק
- שימוש במודלים בהוראה - מודלים דינמיים, ד"ר תום ביאליק
- סדנת הפעלת סימולצייה En-ROADS Climate Solutions Simulator, יובל שרמן
פרשנות מדעית של נתונים
- דברו אלי במספרים SDGs: פרופ' רון בלונדר וד"ר שלי רפ
חשיבה יצירתית
- חשיבה יצרתית במתמטיקה ובמדעים, פרופ' עדו רול
- מחשבה חשיבה מדעית, ד"ר אסף זלצר