דלג אל

הצהרת נגישות

שימוש במארגני ידע

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

שיפור יכולת התלמידים לארגן ידע ותהליכי חשיבה, לזהות סיבתיות ולהבין תופעות ותהליכים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מארגני ידע וחשיבה הם כלים ויזואליים שנועדו להציג ולארגן מידע, ידע ורעיונות באמצעות סמלים ומילים (למשל – חיצים המעידים על סיבתיות).

  1. נבחר מארגן מתאים, נציג אותו לתלמידים על הלוח או בעזרת מצגת, ונסביר כיצד המארגן בנוי ומהי מטרתו.
  2. נמלא את מארגן הידע תחילה ביחד עם התלמידים, במהלך הדיון בכיתה.
  3. לאחר שהתלמידים כבר הבינו את מארגן הידע והשתמשו בו מספר פעמים בהנחייתנו, הם יעשו זאת בעצמם בזוגות על נושא חדש.

דוגמאות למארגני ידע

עוד רעיון

דיאגרמת ון

דיאגרמת ון היא כלי ויזואלי המתאים לעריכת השוואה בין קבוצות או אובייקטים, כאשר לדוגמה יש תכונות המאפיינות רק את קבוצה א', תכונות המאפיינות רק את קבוצה ב', ותכונות המשותפות לשתיהן.

עוד רעיון - שמש דיאלוגית בגן הילדים

עוד רעיון - שמש דיאלוגית בגן הילדים

שימוש במארגן ויזואלי יכול להתאים במיוחד לגן הילדים, שבו מרבית הילדים עדיין אינם קוראים. הגננת משוחחת עם הילדים ובונה איתם ״שמש דיאלוגית״ תוך כדי השיחה.

1. פתיחה בשאלות
במליאה או בקבוצה קטנה, נקיים שיחה עם הילדים סביב נושא נבחר – חג, עונה, אירוע, או כל נושא רלוונטי אחר. נשאל:

  • מה אתם יודעים על הנושא?
  • מה הייתם רוצים לדעת על הנושא?
  • מה הייתם רוצים לעשות בנושא?

2. ציור השמש הדיאלוגית
מכינים ייצוג גרפי דמוי שמש בשיתוף עם הילדים, כאשר הגננת כותבת את הרעיונות והידע שעלו בשיחה והילדים מוסיפים איורים, מדבקות או תמונות מייצגות.

3. הצגת השמש
תולים את השמש במקום בולט בגן. השמש יכולה להיות בסיס לתכנון פעילויות שונות בנושא שנבחר, והיא מהווה תזכורת לילדים לגבי הידע שלהם בנושא והרעיונות שהם העלו. בסיכום העיסוק בנושא בגן (למשל בסוף חג החנוכה, בסיום העיסוק בנושא המשפחה וכד'), אפשר לחזור לשמש ולהיזכר מה עשינו, מה למדנו, מה לא הספקנו...

הערה: ניתן להשתמש בכלי גם ליצירת כללים למרחבים השונים בגן (אילו משחקים אפשר להוציא לחצר, אילו פעילויות מתאימות ל"פינת השקט"); לתכנון אירוע חגיגי (מסיבת סיום, יום טיול); או לקביעת כללי הגן בנושא מסוים (תפקיד התורנים, מה עושים ביום הולדת).

מבוסס על פיתוח של הגן הדיאלוגי – ראו בהרחבה כאן (מסלול חממו"פ, משה"ח)

אפשר גם

שילוב במארגני חשיבה

אפשר לשלב בין שני מארגנים, למשל על ידי שימוש בציר זמן בכדי לארגן רצף אירועים, ולאחר מכן להוסיף לו גם רובד של מארגן סיבה-תוצאה בעזרת חיצים המחברים בין סיבות לתוצאותיהן על פני הציר הכרונולוגי שיצרנו.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

התמודדות עם סטריאוטיפים והכללות
איך נלמד לשים לב מתי הדעות שלנו אודות אנשים מבוססות על גיל, מגדר, דת, תרבות, עושר וכדומה? וכיצד נהיה מודעים יותר לאופן שבו סטריאוטיפים עשויים להשפיע על העמדו...
זיהוי ונטרול הטיות ושיקולים זרים בתהליכי קבלת החלטות
איך נקבל החלטות באופן מושכל וביקורתי? אילו מיומנויות כדאי לרכוש כדי להתרגל לחשיבה מודעת שמנטרלת דעות קדומות, נמנעת משיקולים זרים ומזהה תפיסות מוטות של בעלי ע...
פַּעֲלָנוּת (Student Agency)
הרעיון המרכזי של פעלנות בלמידה (Student Agency), הוא היכולת של הלומדים לשחק תפקיד מרכזי בחינוך שלהם. פעלנות נועדה לייצר אצל הלומדים תחושה של ערך ומסוגלות עצמ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.