דלג אל

הצהרת נגישות

תוכנית הלימודים

חזרה
תוכנית הלימודים המעודכנת למקצוע מדע וטכנולוגיה לכול (מוט"ל)

התכנית פותחה במטרה להקנות אוריינות מדעית-טכנולוגית עבור תלמידים שבחרו שלא להתמחות במדעים הקלאסיים.
במסגרת זו נלמדים נושאים מדעיים-טכנולוגיים אינטגרטיביים, בעלי רלבנטיות לעולמם של התלמידים, תוך שילוב אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ותהליכי חקר מדעי ותיכון הנדסי.
הלמידה מתבצעת בסביבה תומכת, המעודדת חוללות עצמית ולמידה לאורך החיים, ומאפשרת לתלמידים להביא לידי ביטוי מגוון אינטליגנציות.
תוצרי הלמידה מוערכים באמצעות תיק עבודות ומבחן בגרות.

עם האיחוד בין המקצוע "מדע וטכנולוגיה בחברה" (מוט"ב) למקצוע "מדעי הטכנולוגיה" ויצירת המקצוע החדש "מדע וטכנולוגיה לכל" (בשנה"ל תשע"ו) עודכנה תוכנית הלימודים בנתיב העיוני.

תוכנית הלימודים המעודכנת למקצוע מדע וטכנולוגיה לכול הוכנה על ידי ועדת התוכנית, בראשות פרופ' אורי סיון, הפקולטה לפיסיקה, הטכניון, שמונתה מטעם המזכירות הפדגוגית.

מוצגת לפניכם תכנית הלימודים המעודכנת, התשע"ח, 2018.

בתרשים "הקוביה", המתאר את תפיסת תכנית הלימודים המעודכנת ב"מדע וטכנולוגיה לכל", מוצעים צירופים אפשריים של הוראת נושאי הלימוד בשילוב מיומנויות ואסטרטגיות החשיבה מתאימות בסביבות למידה מגוונות.

חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים המעודכנת למקצוע מדע וטכנולוגיה לכל (מוט"ל)

תוכנית הלימודים המעודכנת למקצוע מדע וטכנולוגיה לכל (מוט"ל)

תוכנית הלימודים מודולרית ואין בה חלוקה של תכנים ונושאים על פי שנות לימוד. סדר הוראת הנושאים נתון לשיקול דעתם של המורים. הבחירה מאפשרת בניית מסלולי הוראה שונים, בתנאי שיענו על מטרות התכנית. מודל גמיש כזה מתאים לארגון התכנים ושילובם, לאוכלוסיית התלמידים המגוונת ולאוכלוסיית המורים שהרקע האקדמי המדעי שלהם מגוון.
דרישות הלמידה והנחיות לאופן בחירת נושאי הלימוד מפורטות בהמשך, בכל אחד ממסלולי הלמידה (מבוא למוט"ל, 5 יח"ל, השכלה כללית).

** החל משנת הלימודים תשפ"ג אין מיקוד למידה. חזרה לתוכנית הלימודים המלאה!

חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים ל-5 יחידות לימוד

התכנית היא רב תחומית ומדגישה את הקשרים ואת ההשפעות ההדדיות הקיימים בין המדע, הטכנולוגיה והנדסה בחברה המודרנית. נושאי הלימוד מבוססי ידע מדעי וטכנולוגי ורלוונטיים ללומדים ולחברה שבה הם חיים.
בנוסף לרכישת ידע מדעי וטכנולוגי, התכנית רואה חשיבות ברכישת ידע על מדע ועל טכנולוגיה, ומשלבת הבניית מיומנויות של חשיבה ולמידה תוך כדי למידת תוכני הלימוד.

להלן מפורטים מסגרת הלימוד ונושאי הלימוד:

  1. שלב א' (70% מהציון):
    כולל שני חלקים:
    א. יחידה ראשונה - חובת הלמידה (90 שעות)
    יחידה זו מהווה דרישת מינימום הן לקבלת ציון במקצוע והן לצורך זכאות לתעודת בגרות (מבוא למדעים במוט"ל).
    היחידה כוללת למידה של שלושת הנושאים הבאים:
    1. כוחות ותנועה. נלמד באמצעות ספר הלימוד: "חשיבה בתנועה"
    2. מיקרואורגניזמים נלמד באמצעות ספר הלימוד: "הסמויים מן העין"
    3. שינוי אקלים. נלמד באמצעות ספר הלימוד: "איכול האוויר סביבנו" וחומרי הוראה ולמידה בנושא שינוי אקלים
    ב. יחידות שנייה ושלישית (180 שעות) כוללות:
    ב.1. ביצוע תהליך חקר, תיכון הנדסי, PBL. בהיקף של 135 שעות.
    ב.2. בחירה של נושא אחד מתוך תוכנית הלימודים בהיקף של 45 שעות. פתוח לבחירה מכלל נושאי התוכנית.
  2. שלב ב (30% מהציון)
    למידה של שלושה נושאים מכלל נושאי הלימוד (שלא נלמדו בשלב א).
חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים למבוא למוט"ל

מדע וטכנולוגיה לכל (מוט"ל) הוא אחד מהמקצועות שניתן ללמוד במסגרת "מבוא למדעים", המהווה תנאי לזכאות לתעודת בגרות, כמפורט בחוקת הזכאות לבוגרי שנה"ל תשע"ז ואילך.
מבוא למדעים במוט"ל נלמד בהיקף של 3 שעות שבועיות, במשך שנה אחת בכיתות י', ובסך הכול 90 שעות.

מטרת העל של תוכנית הלימודים מבוא למדעים במוט"ל היא הבניית אוריינות מדעית לכלל התלמידים בגישה רב תחומית, תוך שילוב של ידע, ערכים ומיומנויות, בהלימה לתפיסת הלמידה המתחדשת, לטיפוח לומדים עצמאיים, יצירתיים ובעלי יכולת פתרון בעיות וקבלת החלטות בעולם של המאה ה-21. בהתאם לכך התוכנית כוללת נושאים במדע (ביולוגיה, כימיה, פיסיקה) וטכנולוגיה הנלמדים בגישה אינטגרטיבית.

ההוראה מבוססת על גישה תמטית (Thematic teaching) המשלבת תכנים מדיסציפלינות שונות, ויוצרת הזדמנויות להתמקד בנושא, בבעיה או בתופעה, שמקורם בעולם האמיתי ורלבנטיות לחיי התלמידים, מזוויות ראייה שונות. גישה זו מגבירה את ההנעה (מוטיבציה) ללמידה ומאפשרת באופן מיוחד לטפח סקרנות, פתיחות לרעיונות חדשים וספקנות שנובעת מהתמצאות במידע. דרכי הלמידה כוללות למידה פעילה יחידנית ושיתופית, ושילוב של כלי הערכה מגוונים מאפשרים לתלמיד להביא לידי ביטוי את יכולותיו, סגנונות הלמידה ותחומי העניין שלו.

שילוב זה של נושאי הלימוד ודרכי הוראה-למידה-הערכה עשוי לתרום לצריכה בררנית של שירותים, להבעת עמדות ולקבלת החלטות מושכלות, כמו גם להבנה ומודעות לאחריות האנושות לסביבה ולמשאביה ולפיתוח מעורבות המבוססת על ידע מדעי וטכנולוגי-הנדסי בסוגיות שעל סדר היום הציבורי.

במסגרת הוראת המבוא למדעים במוט"ל יש ללמד את הנושאים:

  • מיקרואורגניזמים וביוטכנולוגיה (30 שעות)
  • כוחות ותנועה (30 שעות)
  • שינוי אקלים (30 שעות) – נלמד כנושא חובה על פי תוכנית משרד החינוך לחינוך בתחום שינוי האקלים, החל מתשפ"ג

הקניית המיומנויות ותרגולן יתבצעו בהתאמה ובהקשר לנושאים הנלמדים.
ניתן להיעזר ברצפי ההוראה להקניית מיומנויות, אותם ניתן למצוא בדף "אוריינות מדעית"

מטרת העל במבוא למדע וטכנולוגיה לכל היא להקנות אוריינות מדעית לכלל התלמידים. כדי לענות על צורכי התלמידים, חשוב להעריך את הישגי התלמידים לא רק על ידי מבחנים אלא לשלב במהלך ההוראה משימות המשלבות אופני ביטוי מגוונים (העשויות להתאים לתלקיט, המהווה מרכיב ההערכה הפנימית, 30%, עבור תלמידים הממשיכים לימודיהם ל-5 יח"ל). בנוסף חשוב להפעיל דרכי הוראה-למידה מגוונות כמו: התנסות במעבדה, סיור לימודי, צפייה בסרט, פעילות בסביבה מתוקשבת.

הערכה – סמל שאלון 704183

ההערכה המסכמת לשם דיווח הציון הסופי ב"מבוא למדעים במוט"ל" היא הערכה בית ספרית, באמצעות הערכת חלופית (ראו דוגמאות בהמשך) על פי בחירת בית הספר.

אפשר, אך אין חובה, לקיים מבחן מסכם.

חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים להשכלה כללית

על פי מדיניות משרד החינוך, השכלה כללית בשני מקצועות, בהיקף של 30 שעות כל אחד, היא בגדר אחת מדרישות החובה ותנאי לקבלת זכאות לתעודת בגרות כמפורט בחוזר מנכ"ל.
השכלה כללית תוערך בהערכה פנימית בית ספרית בלבד.

במדע וטכנולוגיה לכל קיימת תוכנית לימודים להשכלה כללית.
מטרתה, הקניית רמה בסיסית של אוריינות מדעית ודרכי חשיבה מדעיות, פיתוח סקרנות ועניין בסוגיות ובנושאים מדעיים, במיוחד אלה העומדים על סדר היום הציבורי והנוגעים לחיי הפרט ולסביבתו וכן, פיתוח הבנה ומודעות לאחריות האדם לסביבה ולמשאביה, בדגש על השלכות של סוגיית שינוי אקלים ברמה האישית, הלאומית והגלובלית.

במסגרת התוכנית להשכלה כללית במוט"ל יילמדו:

  • 1-2 נושאים מבין הנושאים בתוכנית הלימודים המעודכנת של מדע וטכנולוגיה לכל, בהיקף כולל של 30 ש"ש לפחות.
  • מיומנויות חשיבה מדעיות-טכנולוגיות ישולבו בהקשר לנושאים הנלמדים.

ניתן לבחור נושאים במדע וטכנולוגיה לכל המיועדים ללימוד "השכלה כללית", שפותחו להם חומרי למידה במסגרת המקצוע, במהלך השנים, אך אינם נכללים בחומרי הלמידה הנלמדים במסגרת לימודי החובה בתוכנית הלימודים של מדע וטכנולוגי לכל: מדע בשרות המשטרה, אוצרות הים, ביוטכנולוגיה סביבה ומה שביניהם, לקראת התחזית-פרקים במטאורולוגיה, מסע חשיבתי למאדים, היה היה סוס ננסי, קרינה מייננת, השפעותיה הביולוגיות ושימושיה.

אולי תתעניינו גם ב...

בחינות בגרות והערכה חלופית
דרכי הערכה במדע וטכנולוגיה לכל
למידה מחוץ לכיתה
הוראה בסביבות למידה מגוונות מחוץ לכותלי הכיתה
התלקיט הדיגיטלי
התלקיט הינו תיק עבודות הכולל אוסף עבודות המייצגות את יכולותיו המגוונות של התלמיד ומהווה את מרכיב ההערכה הבית ספרית (30%) במדע וטכנולוגיה לכל
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.