תוכניות לימודים

חזרה
חזרה לראש הדף

כתיבת עבודת גמר

על המסלול

המטרה של כתיבת עבודת גמר היא לעודד תלמידים שמגלים עניין וסקרנות, לצד אחריות אישית והישגים טובים, להרחיב את הידע שלהם בנושאים שמחוץ לתוכנית הלימודים (בלימודי החובה או בלימודי ההגבר). מורים שמזהים  בכיתתם תלמידים כאלו מוזמנים להפנותם לאפשרות של כתיבת עבודת גמר בהיסטוריה ברמה של 5 יחידות לימוד.

 

מדובר בהזדמנות נפלאה להרחבת והעמקת הידע בתחום שמעניין את התלמידים ולא נכלל בתכנית הלימודים הרגילה. עבודת גמר היא  עבודת חקר עצמאית, אך היא מלווה לכל אורך הדרך על-ידי רכז עבודות הגמר ועל ידי מנחה אקדמי. כתיבתה היא בנוסף למבחן הבגרות באותו מקצוע. הכנת עבודת גמר מעודדת עצמאות, אחריות ונטילת יוזמה בתלמידים, והיא מעשירה את התלמידים העוסקים בה ומרחיבה את אופקיהם.

תחילת וסיום העבודה

ראשית תהליך הכתיבה של עבודת הגמר בכיתה י - בהגשת הצעת חקר לאישור משרד החינוך.

סיום התהליך באמצע כיתה יב - בהגשת העבודה להערכה חיצונית דרך אגף הבחינות.

נושאי העבודה

העבודות יכולות לעוסק בנושאים מגוונים וולהתייחס לתקופות שונות - מתקופות קדומות ועד לעשורים האחרונים, ובלבד שיהיה מחקר בהיקף מספק בנושא שנבחר, ויתאפשר מבט היסטורי (ולא אקטואלי) על האירועים הנחקרים.

הנחיות לכתיבת עבודת גמר

מה מצופה מתלמיד הכותב עבודת גמר?

באיזה נושא כדאי לבחור?

איזה מימד של חדשנות צריך לבוא לידי ביטוי בעבודה?

מהן הדרישות האקדמיות מהמנחה? 

על כל אלו ועוד במסמך הנחיות לכתיבת עבודת גמר

מידע כללי, הדרכה ותמיכה טכנית

 

  • עצה והדרכה לגבי תהליך כתיבת העבודות וטיפול בהצעות החקר אפשר לקבל מהמדריך מאיר בן-שחר האחראי על הנושא בתחום הדעת היסטוריה חמ"ד, באמצעות כתובת המייל: meir.bsr@gmail.com או בטלפון 052-5292957.
  • מידע כללי לגבי כתיבת עבודת גמר, נהלים ותמיכה הטכנית ניתן למצוא באתר של הפיקוח על עבודות הגמר
  • כמו כן, קיימים מספר גופים שמסייעים לתלמידים במציאת מנחה אקדמי: מרכז דהאן,  החברה ההיסטורית הישראלית ועוד.
    מומלץ להיות בקשר עם גופים אלו במקביל לחיפוש מנחה אקדמי בסביבה הקרובה (בביה"ס, בקהילה, באוניברסיטה או במכללה קרובה, בארכיונים ובמוזיאונים היסטוריים וכיוצ"ב).  

סמל השאלון

סמל השאלון של עבודת גמר בהיסטוריה חמ"ד הוא 029589

אולי תתעניינו גם ב...

"עד-כאן" - ידיעונים מקוונים
גיליונות מתוקשבים למורי היסטוריה חמ"ד
כיתות יא-יב תשפ"ה
הנחיות בחינות והערכה לתלמידי כיתות יא-יב תשפ"ה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!