- שילוב דילמות בהוראת ביולוגיה - מאשה צאושו, עבודה לתואר שני בהנחיית ד"ר יהודית דורי, המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים, הטכניון, חיפה.
יחידת הלימוד ביוטכנולוגיה, סביבה ומה שביניהם פותחה במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים, על ידי צוות מורים מתחומים שונים. היחידה עוסקת בהיבטים מדעיים, טכנולוגיים, סביבתיים, חברתיים ומוסריים של הביוטכנולוגיה המודרנית. ההוראה/למידה, כמו גם ההערכה, נעשית באמצעות חקרי אירוע המזמנים דיון בדילמות סביבתיות, חברתיות ומוסריות המלוות את הפיתוח הביוטכנולוגי.
אוכלוסיית המחקר כללה כ-250 תלמידים משבעה בתי ספר. בשאלוני-קדם, ובשאלונים במהלך ההוראה/למידה ובסיומה, נבדקו ידע ומיומנויות יישום, תפיסה מערכתית וחשיבה ביקורתית. במחקר שולבו שיטות כמותיות ואיכותניות.
נמצא כי ההוראה/הלמידה בגישה שפותחה במחקר ומשלבת היבטים מדעיים וערכיים, תרמה לפיתוח מיומנויות חשיבה ברמה גבוהה בקרב תלמידי אוכלוסיית המחקר. תלמידים שיפרו את יכולתם להסביר ולהעריך מגוון היבטים של הבעיה, ולהעלות טיעונים התומכים בעמדותיהם בנושאים שונים שנידונו ביחידה. תצפיות בכתות וראיונות עם המורים העידו על שיפור ביחסם של התלמידים, שאינם מתמחים במדעים, כלפי נושאי היחידה בפרט, ונושאים מדעיים-טכנולוגיים בכלל.
הוראה למידה והערכה של נושאים בביוטכנולוגיה באמצעות חקר ארועים משולבי דילמות (תקציר)
מאמר באנגלית
- למידת עומק בביולוגיה - מאשה צאושו, עבודת דוקטורט בהנחיית פרופ' טלי טל ופרופ' שמעון גפשטיין, המחלקה להוראת טכנולוגיה ומדעים, הטכניון, חיפה
מחקר זה, שהיווה חלק משינוי מקיף של קורס המבוא לביולוגיה בטכניון (ביולוגיה 1), בוחן את השפעתה של רפורמה פדגוגית שנערכה בקורס על מאפייני הלמידה וההוראה, ועל עמדותיהם של הסטודנטים והמרצים בקורס.
המודל הופעל בשלבים, כאשר בשלב המתקדם בוטלו רוב ההרצאות, והזמן שהתפנה איפשר לסטודנטים למידה עצמאית. כמו כן, סטודנטים יכלו לקחת חלק בלמידה קבוצתית של נושא אחד במשך כחודש. בנוסף לשינוי בהוראה נעשה גם שינוי בהערכה לכיוון של הערכה הבודקת למידה משמעותית, באמצעות הוספת שאלות פתוחות מורכבות למבחן המסכם, ושילוב הערכה של הלמידה הקבוצתית.
המחקר, שליווה את הקורס במשך שלוש שנים, בדק את ביצועי הסטודנטים, מאפייני הלמידה שלהם ועמדותיהם, וכן את מאפייני ההוראה ועמדות המרצים בשלבי המודל השונים.
מודל ההוראה שפותח ויושם במסגרת מחקר זה יצר אפקט אדווה (ripple effect). הממצאים מעידים כי ההשפעה של ההתנסות בלמידת עומק עצמית וקבוצתית התפשטה במרחב שהוא הרבה מעבר ללמידת נושא עומק אחד במשך חודש אחד. לתוצאות המחקר השלכות גם על הוראת הביולוגיה בפרט ומדעים בכלל בבית הספר התיכון. הוא מחזק את המגמה שהחלה בהוראת הביולוגיה לפני שנים רבות של למידה עצמאית בקבוצות ושילוב של הערכה מעצבת והערכה חלופית.
מהפך בהוראת קורס מבוא לביולוגיה והשפעתו על הלמידה – אפקט האדווה (תקציר)
מאמר באנגלית
- העדפות קוגניטיביות של תלמידי ביולוגיה בכיתה י"א - עבודה לתואר דוקטור של קיסר אנטון בהנחייתו של פרופ' ראובן לזרוביץ
במחקר זה נבדקו ההעדפות הקוגניטיביות של תלמידי כיתה י"א הלומדים ביולוגיה לפי תוכנית הלימודים החדשה וההעדפות הקוגניטיביות של מורים לביולוגיה המלמדים לפי תוכנית הלימודים החדשה. כמו כן, נבדקה ההתפלגות של תלמידי כיתה י"א הלומדים ביולוגיה, לפי שלבי אופרציות קוגניטיביות: קונקרטי, מעבר ופורמאלי והבדלים, אם קיימים, בהעדפות קוגניטיביות של תלמידים בעלי אופרציה קונקרטית, מעבר או פורמאלית. נבדק גם הקשר בין סגנונות העדפות קוגניטיביות של תלמידים לבין המשתנים הבאים: העדפות קוגניטיביות של מוריהם; מגדר התלמיד; אזור גיאוגרפי; הישגים במשימה לחשיבה ביקורתית.
סיכום העבודה במצגת
שילוב של האינטרנט של הדברים בלמידה מבוססת פרויקטים בביולוגיה: חוויות ופיתוח מיומנויות של תלמידים - דינה צ'בולסקי, ארז סיני
מאמר זה מציג מחקר העוסק בשילוב של האינטרנט של הדברים (IoT) בלמידה מבוססת פרויקטים בביולוגיה בתיכון. מטרת המחקר העיקרית הייתה לערוך בחינה מעמיקה של חוויות התלמידים ופיתוח כישוריהם במהלך פרויקט זה. שאלות המחקר היו:
- מה הן חוויות הלמידה המשמעותיות עבור תלמידי ביולוגיה בתיכון המשתתפים בפרויקט המשלב IoT
- כיצד עיצבו חוויות אלו את כישוריהם הבין אישיים, התוך אישיים והקוגניטיביים של התלמידים?
Tsybulsky, D. & Sinai, E. (2022) :IoT in Project‑Based Biology Learning: Students, Experiences and Skill Development. Journal of Science Education and Technology volume 31, pages542–553.
נקודת מבט לא שגרתית על הטבע - ביומימיקרי וקומיקס - ורד יפלח-וישקרמן
המאמר עוסק בשילוב ההומור בעולם התוכן של הביולוגיה ובעיקר בנושא חדשני ועדכני בעולם המדעי – ביומימיקרי. בתחום דעת זה אנו צופים ומתבוננים בטבע כדי ללמוד ממנו על פתרונות מקיימים עבור בעיות הנדסיות או כדי לקבל השראה ולפתח המצאה לטובת המין האנושי. לאחר חשיבה לא מעטה החלטתי להתמקד במאמר זה בהוראה באמצעות חשיפה לנושא באמצעות ייצוג חזותי – הקומיקס. תחילה אעסוק בהיבט מושגי קצר על למידה חזותית, קומיקס ולאחריו – כיצד הקומיקס משתלב בעולם ההוראה המדעי ובעולם הביומימיקרי.
ד"ר ורד יפלח-וישקרמן, נקודת מבט לא שגרתית על הטבע - ביומימיקרי וקומיקס, הומור מקוון כתב עת מדעי לחקר ההומור- עמוד 67-89, גיליון מס' 18| יוני 2022.