לבחון באופן ביקורתי את הטקסט הדבור או הכתוב

חזרה
מיומנות: אוריינות לשונית | יכולת ליבה: הערכה
              • לחוות את דעתן על המניעים הגלויים של הגיבורים ועל השתלשלות העלילה בטקסט סיפורי קונקרטי ופשוט
              • לזהות טעויות מוחשיות ולוגיות בטקסט מידעי קונקרטי ופשוט
              • להכיר את האפיונים של טקסטים שכנועיים (פרסומת) ולהבדיל בין טענה לעובדה
              • להשוות בין המצבים המנטליים (שמחה, צער, פחד) של הגיבורים בטקסט סיפורי עם רגשותיהן, לחוות את דעתן על המניעים הגלויים של הגיבורים ועל השתלשלות העלילה ולזהות מצבים הנגרמים בכוונה או בלי כוונה  ובאקראיות
              • לזהות כשלים לוגיים וכאלה הנוגדים את ידע העולם שלהם בטקסט מידעי
              • לחוות  את  דעתן על מניעי הגיבורים ועל מעשיהם בטקסט סיפורי בשים לב לרגשות המורכבים של הגיבורים (חרטה, הפתעה, (אי) הסכמה וכו') ולדמיין תולדות חלופיות להשתלשלות האירועים בסיפור
              • לעמוד על מניעים נסתרים של מפרסמים בטקסט שכנועי
              • להיעזר במידע מטקסטים מידעיים שונים כדי לאמת או להפריך השערות
              • לייצג מצבים פנימיים שונים בטקסט סיפורי  ולחשוב על אפשרויות נוספות להבנת הטקסט, להציג את הפואנטה המרכזית בסיפור ולבחון לאורה את מהלכי הגיבורים בהשוואה לטקסטים אחרים
              • להבחין במלכודת השכנוע בטקסט שכנועי ולהפריד בין האדם (התנהגויותיו, מעמדו החברתי) לבין הדעות שהוא מבטא
              • להיעזר בידע עולם ממקורות שונים כדי לאמת או להפריך השערות בטקסט מידעי ומדעי
              • לבחון את התזה המרכזית בטקסט עיוני לאור הרעיונות המשניים ולחוות דעה על העקביות ועל ההקפדה בפיתוח הטיעונים
              המשך קריאה
              סגירה
              • לייצג זוויות התבוננות שונות על אירועים ומצבים המתוארים בטקסט ולחשוב בצורה היפותטית ואפיסטמית על אפשרויות נוספות להסבר תופעות וטענות
              • לייצג  קשת רחבה ומגוונת של מצבים מנטליים ולהפריד בין האדם ומעמדו החברתי לבין דבריו
            *ניתן לצפות בתכנים נוספים בלחיצה על העיגולים