דלג אל

הצהרת נגישות

הביטו, חשבו, שאלו

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, שאילת שאלות
מסגרות חינוכיות:
המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
שלבי חינוך:
יסודי
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
שרה גולן
שפה:
עברית

כיצד יש ללמוד מתוך תצפית?

הכלי "הביטו, חשבו, שאלו" הוא תבנית להנחיה מפורשת הקובעת שלושה שלבים ברורים בעקבות תצפית: התבוננות ותשומת לב לפרטים הקטנים; חשיבה והרהור; תהייה ושאילת שאלות. אפשר להשתמש במתודה זו במגוון רחב של הזדמנויות כגון תצפית בתופעה מדעית, תצפית ביצירת אומנות, הקשבה ליצירה מוזיקלית, צפייה בסרטון, התבוננות בחפצים, התבוננות בטקסטים חזותיים, ועוד. הכלי מטפח שיח מטא-קוגניטיבי וחשיבה יצירתית של כל תלמידי הכיתה ומתאים במיוחד למתן מענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית.
לאחר שהתלמידים ילמדו את הכלי ביחס לדוגמה אחת יוכלו ליישם אותו שוב ושוב בתצפיות אחרות ובתחומי דעת אחרים.

הנחיות לתלמידים בעת עריכת תצפית בתופעה או בתהליך:
הביטו –
בקשו מהתלמידים להתבונן בשקט בתופעה, ביצירה או בטקסט חזותי במשך זמן מוגדר (כמה דקות).
הנחו את התלמידים לשים לב לכמה שיותר פרטים. בקשו מהתלמידים לתעד את התצפית שלהם. יש לשים לב שהתלמידים רק יתארו את התופעה ולא ינסו להסבירהּ.
חשבו –
הגדירו זמן לחשיבה שקטה (כמה דקות). עודדו את התלמידים לעיין שוב בתיאור תיעוד ההתבוננות ולחשוב בעקבותיו. לדוגמה, אפשר לעודד את התלמידים לחפש הקשרים, סיבתיות וסתירות.
שאלו –
הנחו את התלמידים לשאול שאלות בעקבות התצפית. היעזרו בתבנית לשאילת שאלות פתוחות. לדוגמה: אני תוהה מדוע... מה היה קורה אילו... מה משפיע על...? מה הקשר בין... לבין...?
בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה בשאלות שסִקְרנו אותם.
התעכבות על תהליך ההתבוננות והתצפית, ההבחנה בין שלבי תהליך החשיבה, השהיה ומתן זמן מוגדר לכל שלב – כל אלו מטפחים מיומנויות חשיבה גבוהה ומזמנים שיח מטא-קוגניטיבי על תהליכי החשיבה.

דוגמה לשימוש בכלי במסגרת דגם ההוראה "תעלומת הבצק"

לקריאה נוספת: להפוך את החשיבה לגלויה, בתוך: חוברת חינוך לחשיבה – לקט מאמרים, עמודים 42-31, תרגום של המזכירות הפדגוגית משרד החינוך (2009) מתוך:
Ritchhart, R & Perkins, D. N., Making Thinking Visible, Educational Leadership, February 2008, Volume 65, Number 5, Journal of the Association for Supervision and Curriculum Development ASCD

אולי תתעניינו גם ב...

קונפליקט קוגניטיבי כאסטרטגיה ללמידה משמעותית
למידה מתרחשת בדרך כלל כתוספת ידע ומשמעות לידע קיים. מה קורה כאשר מתברר שכל מה שידענו לא-נכון?
כמה חושים יש לנו?
כמה באמת? תרגיל בהסתכלות מחודשת על המובן והמוכר
קפה יהל"ם לפיתוח שיח חברתי ורגשי
מרכז מחוננים מפעיל "בית קפה" ללימוד שיח רגשי, לשיתוף וליצירת קשרים חברתיים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.