התוכנית נותנת מענה לילדי הגנים ולתלמידי כיתות א–ג ותכלול מענים רגשיים, חברתיים ולימודיים. התוכנית תפעל בין התאריכים 3.7.22–21.7.22 עם תום הלימודים הרשמיים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים.
הרקע לתוכנית
תוכנית "בית הספר והגנים של החופש הגדול" פועלת במערכת החינוך מספר שנים, מתוך הבנה שתלמידים בגיל צעיר זקוקים לקשר מתמשך עם מבוגרים משמעותיים. קשר זה עשוי לתרום לתחושת המוגנות של התלמידים ולהתפתחותם הרגשית, החברתית והקוגניטיבית.
לאור השנתיים האחרונות, שבהן אנו חיים בשגרת קורונה, משרד החינוך נערך להפעלת תוכנית "בית הספר של החופש הגדול", במטרה להמשיך לתת מענים רגשיים, חברתיים ולימודיים גם בתקופת החופשה ולאור הצורך בסיוע למשק להתאושש כלכלית ולסייע להורים לחזור לשוק העבודה.
זמני פעילות התוכנית
בתאריכים 3.7–21.7 בימים א-ה (סך הכול 15 ימי פעילות):
- גני ילדים (כולל חטיבה צעירה) – מספר תלמידים ממוצע בקבוצה: 25; שעות הפעילות: 7:30–13:00
- כיתות א–ג – מספר תלמידים ממוצע בקבוצה: 28; שעות הפעילות: 8:00–13:00
- כיתות חינוך מיוחד – מספר תלמידים ממוצע בקבוצה: 8; שעות הפעילות: 8:00–13:00
התוכנית בגני ילדים
התוכנית תכלול מגוון של פעילויות העשרה וחוויה: פעילויות סביב ספרים בשילוב תיאטרון, תיאטרון בובות ויצירה ומוטוריקה עדינה: גזירה, הדבקה, לישה, ציור, פיסול. היא תכלול גם משחקי תנועה, ריקוד ופעילות גופנית, פעילויות יצירה והבעה באמצעות חומרים לשם עיבוד רגשי של חוויות הילדים וביטוי אישי ועוד.
במסגרת התוכנית השבועית ישולבו תוכניות "מעברים" ליצירת רצף חינוכי בין גן הילדים לכיתה א ו"שמש בכיסים" לחיזוק תחושת החוסן, הגברת תחושות של רווחה נפשית אישית והעמקת הקשרים החברתיים בחברת הילדים, באמצעות משחקים. העבודה עם הילדים נעשית בקבוצות קטנות.
שימו לב, החטיבות הצעירות פועלות כחלק אינטגרלי מהמוסד החינוכי ונחשבות ככיתה בבית הספר לכל דבר ועניין. הרכזים הבית-ספריים אחראים גם לחטיבה הצעירה.
התוכנית בבתי ספר יסודיים
בכיתות א–ג הנושא המרכז הוא חיים בשותפות ובצמיחה:
- פעילויות רגשית-חברתית: חלק ניכר מהתוכנית יוקדש למיומנויות רגשיות וחברתיות וחיזוק האוריינות השפתית. באופן חוויתי, במתודות יצירתיות, מגוונות ובין תחומיות, תוך מתן מענה לשונות ולחיזוק המתקשים; ובפעילויות כגון "שיר של יום", שיח רגשי-חברתי, פעילות חברתית, משחקים, תנועה ועוד.
- פעילויות העשרה: מדי יום מומלץ להקדיש שעה אחת, או יוקצה יום מרוכז בשבוע, לחשיפה והתנסות בתחומי העשרה, כגון אומנויות, ספורט, תנועה, תיאטרון, מוזיקה, מוזיאון, סיורים, טיולים, למידה חוץ כיתתית ועוד.